A jelen adatkezelési tájékoztató (a továbbiakban: „Tájékoztató”) célja, hogy az Adatkezelő jogszabályi kötelezettségének eleget téve jelen Tájékoztató keretében tömör, átlátható és közérthető formában tájékoztassa Önt, és a weboldal látogatóit (a továbbiakban: „Felhasználó”) az Adatkezelő által üzemeltetett itmap.hu weboldallal (a továbbiakban: „Weboldal”) összefüggésben
kezelt személyes adatokról;
a tervezet adatkezelés céljáról és jogalapjáról;
a személyes adatok forrásáról és címzettjeiről;
az adatok esetleges továbbításáról;
az adatkezelés időtartamáról; valamint
az érintetteket (Felhasználókat) megillető információs önrendelkezési jogok gyakorlásának módjáról és lehetőségeiről. (jelen Tájékoztató X. és XI. fejezete)
A Weboldal megtekintése személyes adatok megadása nélkül is lehetséges bárki számára.
A lekérési szám csökkentésére használjuk. Ha a Google Analytics Google Tag Manageren keresztül kerül beállításra, akkor a neve: _dc_gtm_.
AMP_TOKEN
Kliens azonosító az AMP Client ID szolgáltatásból.
_gac_
Kampány specifikus információt tartalmaz a felhasználóról. Ha a Google Analytics és a Google Ads fiók össze van kötve, akkor a weboldal olvassa ezt a sütit.
Hotjar süti megnevezése
Funkció
_hjid
Akkor használjuk, amikor az adott felhasználó először látogatja meg az oldalt. Létrehoz egy egyedi azonosítót az adott felhasználóhoz és böngészőhöz.
_hjRecordingLastActivity
A felhasználó olyan tervékenységet folytat az oldalon, amelyet a Hotjar tárol.
_hjUserAttributesHash
A felhasználók viselkedésének követésére használjuk.
_hjAbsoluteSessionInProgress
A felhasználók viselkedésének követésére használjuk.
_hjFirstSeen
Igen/nem adatokat tárol azzal kapcsolatosan, hogy az adott felhasználó először látogatja-e meg az oldalt.
_hjViewportId
A felhasználó által használt nézetről tárol adatokat.
_hjRecordingEnabled
A felhasználók viselkedésének követésére használjuk.
A MÁV Zrt. befektetési projekt koordinátora, az Óbudai Egyetem doktorandusza szerint a megoldás az azonnali digitalizáció.
Az Európai Unió és a tagállamok hálózati- és információ biztonságával foglalkozó ügynökség (European Network and Information Security Agency — ENISA) szerint egy új trend figyelhető meg: a kritikus infrastruktúrák és a Dolgok Internete (IoT) kapcsolatából egy új struktúra a smart, azaz az okos infrastruktúrák létrejötte van folyamatban. Kétségtelen, hogy életünk számos területén régóta tart már a kiber-fizikai rendszerek térnyerése. Ez a trend ugyancsak megfigyelhető a vasúti kritikus infrastruktúrával kapcsolatban is. A 2016-os InnoTrans kiállítás – ami az egyik legnagyobb vasúti ipari fórum – fő motívuma volt a vasúti rendszerek digitalizálódása és azoknak a jövőbeni kihívásai. A valós és a virtuális világ határainak elmosódása újabb kihívásokat jelent akár a vasúti biztonság megteremtése és fenntartása kapcsán is. A jövőben a különféle infrastrukturális hálózatok biztonságos üzemeltetése és védelme nem csak a fizikai világ kapcsán lesz fontos.
A német vasút digitálissá válásának és az ezzel kapcsolatos stratégiának az elmei között szerepel az európai vonatbefolyásoló rendszer továbbfejlesztése és minél jelentősebb elterjesztése, további elektronikus biztosítóberendezések telepítése, az energiahatékonyság rendszerszintű növelése, a vasúti biztonság további fejlesztése, illetve a karbantartás intelligensé tétele is.
A digitalizáció új lehetőséget teremt, ami a vasúti szállítás jövőjét jelenti. A digitális korszak és a közlekedés digitális fejlődése hozzájárul az okos városok létrehozásához is. Az ilyen szinergikus hatások növelik a vasúti rendszerek fejlesztésére fordított anyagi források felhasználásának hatékonyságát. Mindezek alapján érdemes megvizsgálni, hogy milyen elképzelések vannak a magyar vasút digitalizálódására.
Európai vasúti teljesítmény index 2015
Az elmúlt évtizedekben a világtrendek hatásának begyűrűzése a magyar vasútra lassú folyamat volt. Ugyanakkor nem is volt olyan rég Egerfarmosi és sztregovai doktor, Kandó Kálmán, valamint Verebély László világhírű vasútfejlesztői tevékenysége. Tény, hogy a Railway Performance Index (RPI) értékei alapján a magyar vasút közepesen kihasznált rendszere szolgáltatás minőségben és biztonságban a régiós átlagtól elmarad (lásd illusztrációnkat).
A gazdasági növekedés kéz a kézben jár az infrastruktúrák fejlettségével, így a közlekedési és a vasúti infrastruktúra fejlettségével is. A gazdasági növekedés korlátja lehet a csekély szolgáltatás minőségű vasúti közlekedés. A minőség terén a biztonság felértékelődése is meghatározó.
A mai magyar vasúti infrastruktúra teherbírása sok esetben teljesítőképessége határát súrolja és a végletekig kihasznált rendszer régóta túl van a tervezett élettartamon. A produktivitás határán üzemeltetett rendszer a vasútüzem megbízhatóságának korlátját is jelenti. Ennek jó indikátora lehet akár csak a túlzsúfolt vonatok, vagy a vasúti teherszállítás szállítási időbizonytalansága.
A digitális technológia bizonyára átalakítja a közlekedés teljes vertikumát és így a vasúti rendszert. Jóllehet más országokban a digitális modernizációs tervek már 2060-ig nyúlnak, nálunk még mindig a vasúti rendszer teljes strukturális műszaki reformja várat magára. A fejlődésre azért van pár példa. Bár, hosszú ideje várt fejlesztések hatalmas nehézségek árán valósultak csak meg.
Mindazonáltal, például a biztosítóberendezések szakterületét érintően, ahol a digitalizáció kiemelkedő szerepet tölthetne be, az egységes fejlesztési irányelv sok esetben csak gazdasági kérdéssé degradálódnak le. Így lehet az, hogy a régmúlt vasútfejlesztései, mint amikor a Dominó berendezések nagymérvű telepítése zajlott, ma már csak történelem. A berendezések változatossága műszaki szemmel érdekes is lehetne, ha nem tudnánk, hogy eme sokszínűség hatékonysági és gazdasági téren jelentős hátrány.
Most kell tehát cselekednünk, mert Európától a vasúti rendszerünk fejlődése lemaradóban van és a már meglévő hátrányt csak többlet erőforrás befektetésével lehet majd ledolgozni. Ezért szükséges egy valóban átfogó technológiai stratégia létrehozása a vasúti műszaki rendszereket tekintve, ami a tervezés alapját képezheti a több nagyobb kapacitású vonal üzemeltetésének, jobb utazási kapcsolatok létrehozásának, kiszámíthatóbb rendszer megbízhatóság megvalósításának, hatékonyabb energiafelhasználásnak, kevesebb emissziónak, komfortosabb utazási élménymegvalósíthatóságának. Egyszóval egy okos vasúti infrastruktúrának (SmartRailway Network) a létrejöttét segítheti elő.