A zsiráf, a robot és a kulcstartó – automatizáció egy fejlesztőcégnél

Egyéb Olvasási idő:3 perc

Integral Vision

Kulcstartó,  egy kisvállalatnál

A két név mögött valóban kollégák rejlenek. Nem is akármilyenek. Megbízhatóak, precízek, hatékonyak, elvégzik a “nemszeretem” feladatokat. Robotok.

A több, mint egy évtizede működő, webes és mobil termékek fejlesztésével, illetve üzemeltetésével foglalkozó Integral Vision-nél a csaknem húsz fős csapat munkáját több éve támogatja aktívan Ingrid. A robotizáció, amiről sokan csak beszélnek, és mint nagyívű jövőbeli cél vázolják fel, a kisvállalatnál immár a mindennapok kézzelfogható része. Nem kell hozzá más, mindössze egy, a hatékonyságot és a valóban értelmes munkavégzést zászlajára tűző csapat, akik saját fejlődésük és minőségi munkájuk kulcsát is látják az automatizációban. Mellesleg pedig nem restek munkát beletenni egy céges probléma megoldásába és egy új algoritmus fejlesztésébe akkor sem, amikor egyébként a felmondási idejüket töltik.  

De ne szaladjunk ennyire előre.

Ingrid

Ingrid egy olyan felvetés kapcsán kelt életre, amely talán nem egy égető problémára kínál megoldást, viszont kényelmesebbé, komfortosabbá teszi a cégnél dolgozók életét. Bizonyára sokan szembesültek már azzal, hogy otthon hagyták a belépőkártyájukat, és csak azon múlott az aznapi munkavégzésük, hogy jóban vannak-e a portással, aki ebben az esetben is beengedi őket. Egy kolléga szerette volna ezeket a kellemetlen és időrabló helyzeteket elkerülni, ezért egy nyomtatott áramkör segítségével kapcsolódott a beléptető rendszerhez. A belső kommunikációs rendszeren keresztül pedig meg lehet kérni Ingridet, hogy nyissa ki az ajtót – még az épület előtt, ahol már elérhető a belső wifi hálózat. 

Természetesen Ingrid ennél jóval több támogatást nyújt, de nevének eredete sem mindennapi. Ingrid ugyanis egy zsiráfról kapta a nevét, mégpedig arról az állatról, akit a cég örökbe fogadott. Az Ingrid név így már korábban fogalommá vált az Intergal Vision-nél, ezáltal könnyű volt az új munkatársat elnevezni.

Jelenleg a legnagyobb hozzáadott értéke a pénzügy területén van: segít többek között az erőforrás-tervezésben, mégpedig úgy, hogy kollégára lebontva előre tudja jelezni a kapacitást, a szabadságok figyelembevételével. Emellett heti szintű cash-flowt kalkulál, a bevételek és kiadások pontos tervezésével. A vele elért legnagyobb eredmény pedig, hogy a kéthetente esedékes, a futó projektekhez kapcsolódó teljesítésigazolások elkészítését oly módon támogatja, hogy a manuális előállítás helyett a felelős kollégának elegendő csak átnéznie az elkészített dokumentumokat. Mivel ez havonta több tucat anyagot jelent, nagyjából havi negyed órányi munkát lehet így megtakarítani. Nem mellesleg sikerült kiváltani egy olyan hálátlan feladatot, amely igencsak időrabló, sok benne a hibalehetőség, ráadásul meglehetősen monoton.

Az automatizáció nagy lehetősége pedig éppen ebben rejlik: lehetővé teszi az értelmes, minőségi munkára való koncentrációt, átvéve azokat a feladatokat, amelyek bár nagyon is szükségesek, de nem egy adott munkakör legmotiválóbb összetevői. Ezáltal növelhető a munkatársi elégedettség, a lojalitás, a kollégák felelősségi szintje. 

Egy nemrég távozott kolléga búcsúajándéka is jól mutatja ezt: Ingrid legújabb funkciója ugyanis egy éppen elköszönő kolléga utolsó munkája, aki megoldást talált a “kinél van a kulcs?” problémájára, azaz arra, hogy hogyan lehetne már a mélygarázsban értesülni róla, hogy valaki felvette-e a portán az iroda kulcsát. Megintcsak: ezzel sok kolléga apró reggeli bosszúságát lehet megelőzni, hiszen nem kell felesleges köröket futni a kulcs után kutatva. Mialatt sokan azon törték a fejüket, hogy hogyan is lehetne ezt egy robottal megoldani, a kolléga utolsó céges demóján előhúzott a zsebéből egy téglalap alakú, mágnesezett műanyaglapot, majd rátapasztotta az iroda kulcsát. A kezdeti piros fény zöldre változott, jelezve, hogy rákerült a kulcs. Ingrid képes a kulcson lévő azonosítót leolvasni, és a wifin keresztül a chatszobában megjeleníteni a hollétét. Mindezt be lehet állítani automatikus értesítésként, de alkalmanként is bármikor le lehet kérdezni. Ismét egy olyan funkció, amit a kollégák fejlesztettek a saját maguk kényelmére. Ráadásul egy olyan kolléga, aki ennek a kényelemnek a gyümölcsét már nem élvezheti, mégis fontosnak tartotta elkészíteni.

Integral Vision gif

Iván

És mi van a fejlesztőkkel? Jogos a kérdés. Ingridnek már vannak kényelmi szolgáltatásai, segíti a back office-on dolgozók munkáját, de mégiscsak egy fejlesztőcégről van szó. Őket nem más, mint Iván támogatja, aki nem mellesleg a cég monogramja után kapta nevét. Ivánt is több fronton szeretnék bevetni a jövőben, ennek lehetővé tétele az idei év egyik fontos célja. Egyrészt számos automatizált fejlesztési feladat van, amelyek többnyire különböző rendszerfrissítésekhez kötődnek, és amelyek egy részét Iván látná el. Automata teszteket eddig is használtak némely projekten a kollégák, a globális megoldás azonban Iván-ra vár.. 

A jelenlegi tervek szerint másik nagy felelőssége a kódban történő formai hibák javítása lesz. Ettől függetlenül a kód végső átnézése ugyanúgy emberi kézben marad, viszont ezáltal is egy olyan munkarész kerül robot kézbe, amely a fejlesztők számára legtöbb esetben kevésbé produktív és motiváló.

Hosszabb távon így egyértelmű cél, hogy Iván ugyanakkora segítség legyen a fejlesztő csapatnak, mint Ingrid a back office kollégáinak. 

Ha pedig még távolabbra tekintünk, akkor azt lehet mondani, hogy a cég bővülése most már nem csak humán, de robot erőforrásban is meghatározható. Mind a technológia, mind a vállalat fejlődésétől függően akár 4-5 robot is támogathatja majd a munkát, mindegyikük különböző domainekért felelve.

A fejlesztői munka “kitisztítása”, annak lehetővé tétele, hogy valóban hozzáadott értékkel bíró munkát végezhessenek nap mint nap, hosszú távú motivációt jelenthet nemcsak a cég jelenlegi munkatársainak, de a jövőbeli kollégáknak is. 

Az Integral Vision-nél eddig is fontos szempont volt, hogy a munkatársak kifejezhessék igényeiket, Ingrid és Iván pedig pont ezt teszi, illetve ezt fogja lehetővé tenni –  az apró és a fontos dolgokban egyaránt.

Szeretnél jobban belelátni a cég mindennapjaiba? Ismerd meg őket közelebbről!