Arról, hogy mi adta az alapötletet, és hogy hol tart most a fejlesztés, az ötletgazda Macroexpert, és a Grepton munkatársait kérdeztük.
A történet 2012-ben kezdődött, amikor a Macroexpert a biztosítótársaságokkal való együttműködése során észrevette, hogy milyen nagy súlyt képviselnek a meteorológiai eseményekkel kapcsolatos káresetek a kifizetésekben.
2,5 milliárd összegű kifizetések villámcsapások indukciós hatása miatt
A fenti összeg 2011-es adat, de jól érzékelteti, hogy milyen nagyságrendről is van szó. Éppen ezért különösen fontos lett volna a biztosítótársaságok számára, hogy rendelkezzenek olyan lehetőséggel, ahol pontos, hivatalos adatok alapján tudják ellenőrizni az adott időszakra vonatkozó időjárási eseményeket, és így csökkenteni a biztosítási csalások kockázatát. A Meteo rendszer ezt a lehetőséget hozta el, az adatokat adott címre illetve időjárási eseményre lekérdezve térképen is megjelenítve tudja biztosítani, ugyanakkor statisztikai adatokat is biztosít az ügyfelek számára.
Az ötletgazda egy már működő, a biztosítótársaságok nagyjából 70%-a által használt rendszerrel kereste meg a Greptont. „A működtetett alkalmazás nem volt elég stabil, és a sérülékenysége kapcsán is voltak aggályaink. A továbbfejlesztési irányok nagyobb, professzionális erőforrás bevonást indokoltak.” Mondta el Oláh Róbert, a Macroexpert ügyvezető igazgatója, majd hozzátette: „A közös munka során sok olyan ötlet érkezett a feladattal megbízott Grepton oldaláról, amelyek megvalósításával egy még biztonságosabb, jobban működő rendszer született meg. Ilyen volt például a jogosultság-kezelés, és az egyéb menedzsment funkciók lehetővé tétele online, valós időben.”
Új funkciók, új alapokon
A Grepton az üzleti igények, illetve az előző rendszer átvizsgálása után arra törekedett, hogy a jól bevált funkciókat megerősítse, emellett pedig mihamarabb felszámolja a manuálisan végzett folyamatokat. Az ötleteiket többször is prezentálták, átbeszélték a Macroexpert szakértőivel, a javasolt megoldásokat közösen finomították az együttműködés során.
Emellett az is fontos célkitűzés volt, hogy a megújuló rendszer olyan ergonomikus kezelőfelületet kapjon, ami jobban áttekinthető a felhasználók számára. „A Meteo nemcsak funkcionálisan és ergonomikusan újult meg, hanem az előző rendszerhez képest megbízható és nagyteljesítményű adatok kezelésére képes technikai alapokra helyeztük. Az OMSZ-től érkező adatokat BigData technológiával veszi át és dolgozza fel, de felhasználói felületről érkező kéréseket is BigData technológiával szolgálja ki.” Árulta el Papp Enikő a Greptontól.
A lekérdezés eredménye térképen megjelenítve - Kép: GreptonA BigData új terület volt
A projekt indulásakor a BigData még a Greptonnak is új terület volt, részben ezért is volt különösen érdekes a feladat szakmai szempontból, hiszen számos modern, nyílt forráskódú, szabadon elérhető rendszer és technológia alkalmazására kínált lehetőséget. A szabványos Java, J2EE technológiák mellett több BigData technológiát (Apache Kafka, Kafka Connect, ElasticSearch stb.) is alkalmazhattak a fejlesztők, akik éppen ezért számos technikai ötlettel és egyedi technikai megoldással is előrukkoltak a projekt során.
A júliusi átadással a rendszer fejlesztése nem ért véget. Ennek egyik oka, hogy a biztosítók kárlekérdezései módszertana időről időre változik, így fontos, hogy a folyamataikhoz igazodjanak a Meteo rendszer lekérdezési lehetőségei is. Ezek változtatása azonban több funkciót (például a díjcsomag kezelést vagy a számlamelléklet generálást) is befolyásolja. Emellett tervben van több meteorológiai kár lekérdezési lehetőségének bevezetése is.
Mind a Grepton, mind a Macroexpert azt reméli, hogy a jövő évben az új funkciókkal bővülő Meteo rendszer tovább erősödhet majd a piacon. Ezt alátámasztják a biztosítók pozitív visszajelzései is, akik több előremutató javaslatot is tettek, így a Grepton és a Macroexpert együttműködése várhatóan tovább folytatódik majd a Meteo fejlesztése során.