Az új típusú informatikai képzési lehetőségekről, a pályára lépéshez szükséges hard, illetve soft skillekről szóló cikkünk második részében a Soter-line és a Blend your solution képviselőit kérdeztük. Előbbi intézmény több mint két évtizede kínál széles választási lehetőséget a tanulásra vágyóknak, jelenleg is közel harminc informatikával kapcsolatos képzésük van. Utóbbi a szoftverfejlesztők utánpótlására fekteti a hangsúlyt, ezen belül is jelenleg a Java területre fókuszálnak.
A Soter-line oldaláról Krenák Erzsébet nyilatkozott, míg a Blend your solution részéről Markovics Győző osztotta meg véleményét.
Melyek a legfontosabb hard és soft skillek, ahhoz, hogy valakiből jó IT szakember legyen?
Krenák Erzsébet: Az informatikára, mint tudományágra és szakterületre nem csak a gyors és permanens fejlődés jellemző, hanem a nagyfokú diverzitás is. Bár ezzel a végzettséggel könnyebben lehet jó pozícióhoz jutni, de csak azok érhetik el céljaikat az évek múltával is, akik a hard és soft skillek terén is képesek megújulni.
Azoknak, akik elsősorban egy munkahelyi csapat értékes segítői szeretnének lenni, és a számítógépek, valamint a munkahelyi hálózatok felügyeletével, menedzselésével és karbantartásával járulnának hozzá a mindennapi zökkenőmentes munkavégzéshez érdemes a rendszergazda, a hálózatépítő-és üzemeltető szakmák környékén keresgélniük. A programozás – főleg, ha valaki profi szintet szeretne elérni – nem tartozik a könnyen megtanulható szakmák közé, de az biztos, hogy a befektetett energia megtérül a munka során. Akit érdekel a szoftverfejlesztés, de új platformokat keresnek, azoknak érdemes a mobilfejlesztés felé indulni. A jó vizuális érzékkel rendelkezőknek izgalmas terület lehet a digitális ábrázolás, UX vagy UI szakemberként erre is lehetőség adódik.
A legfontosabb soft skillek között a flexibilitást, kreativitást, analitikus és logikus gondolkodásmódot emelhetjük ki, ezek mind a vezetőkkel, mind az ügyfelekkel való együttműködésben nagyon fontosak. Lassan tendencia lesz, hogy a vállalatok a szakképesítés mellett ezeket a képességeket is megkövetelik és egyre jobban felkészülnek ezek mérésére is.
Markovics Győző: Végzett diákjaink elhelyezkedése miatt igyekszünk jó kapcsolatot kiépíteni az egyes potenciális munkáltatókkal és a velük való egyeztetések alapján elmondható, hogy elsősorban nem csak egy-egy programnyelvet ismerő munkavállalókra van szükség. A hard skillek területén szerintünk a legfontosabb, hogy rendelkezzenek a jelöltek egy erős tudással, és egy annál is sokkal nagyobb tudáséhséggel. Egy problémában ne gondot, hanem a kihívást lássák. Ha eddig csak Java-ban programoztak, de a cégnél előre tör a C#, akkor kérjenek lehetőséget rá, hogy megtanulhassák és álljanak több lábon. Ez a soft skill kérdésre is választ ad, de ezen belül fontos kiemelni a csapatmunka jelentőségét. Ahhoz, hogy egy csapat hatékonyan tudjon előre mozdulni szükséges az egyes szereplők önismerete, majd ezt követi a kommunikáció és végső soron a projektmenedzsment. Képzéseink részeként igyekszünk a hard skill vizsgát követően ilyen alkalmakon tovább képezni a nálunk tanulókat.
Mi az, ami megkülönbözteti az iskola képzéseit a többiekétől?
Krenák Erzsébet: A Soter Intézménycsoport 25 éves működése során felgyülemlett szervezés, know-how, szakmai tudás, minőségi infrastruktúra és modern eszközállomány, olyan biztonságot ad, amely egyedülálló a piacon.
Informatikai képzéseinken résztvevőknek korszerű tantermeket biztosítunk, amelyekben 550 db modern számítógéppel rendelkezünk, amelyek közül 80 db iMac típusú. Oktatóink nagy része a képzések mellett programozóként is dolgozik, így a piaci elvárásoknak megfelelő szakmai tudást tudják átadni a hallgatók részére.
Markovics Győző: Az első szembeötlő különbség az ún. blended learning, vagyis mi keverjük a megszokott tantermi képzést, a szintén már megszokottnak tekinthető online tanulási formákkal. A Harvard Business Review alapján a blended learninggel a tananyag megragadása 80% körüli eredményt ér el, míg a szokványos tantermi képzéseknél ez 30%-ot mutat.
A blended learning a repetitív tanulásra épít. Az órán elhangzottakat minden nap valamilyen formában ismételjük, de a tudást nem magolással, hanem gyakorlással, önmagunk tesztelésével növeljük. Mindez megengedi azt nekünk, hogy viszonylag kevés tantermi óra mellett teljesértékű kurzusokat tarthassunk, ezáltal tanulóink túlnyomó többsége a munka mellett, – de természetesen a szabadidejéből napi 0,5-1 órát ennek a tevékenységének szánva – levizsgázhat.
Ha valaki érdeklődik az IT szakma iránt, mivel kezdje az ismerkedést? Hogyan lehet eldönteni, hogy melyik téma / szakirány illik a legjobban hozzá?
Krenák Erzsébet: Ha nincs az IT szférában jártas ismerősünk, érdemes mindenekelőtt a Facebook-on szép számban fellelhető szakmai csoportokat megkeresni, ahol sok értékes információra, eligazításra, tanácsra lelhetünk. Léteznek szakmai weboldalak is, melyeken a legújabb technológiákat, szoftvereket, webes innovációkat ismertetik. Itt már pusztán az olvasgatással is sok tudás ragadhat az érdeklődőkre, sőt, teljesen új érdeklődési körük is kialakulhat, kedvező esetben pedig állás-és képzéshirdetéseket is találhatnak. A szakmai konferenciák látogatása is jó ötlet, és rendkívül hasznos lehet a kapcsolatfelvétel a képzést tartó intézménnyel, hiszen így is sok szakmai információ szerezhető.
Markovics Győző: A legjobb, ha van ezen a területen dolgozó ismerős, aki segít a tapasztalataival. Egy nagyobb IT szektorbeli vállalatnál, vagy épp egy más területen működő cégnél, akár banknál az informatika széles spektruma megtalálható. Ha véletlenül nem dolgozik semmilyen ismerős ilyen cégeknél, akkor leginkább állásbörzéket tudunk ajánlani, ahol bátran lehet kérdezni, hiszen azért vannak ott azok az emberek, hogy megtalálják a jövendőbeli munkavállalóikat. Még az is lehet, hogy valamilyen képzéssel ők fognak segíteni, hogy az érdeklődő náluk dolgozhasson később.
A témában korábban készült cikkünket a Codecool és a Webuni iskola képviselőivel itt olvashatja.