A MÁV Zrt. befektetési projekt koordinátora, az Óbudai Egyetem doktorandusza szerint a megoldás az azonnali digitalizáció.
Az Európai Unió és a tagállamok hálózati- és információ biztonságával foglalkozó ügynökség (European Network and Information Security Agency -- ENISA) szerint egy új trend figyelhető meg: a kritikus infrastruktúrák és a Dolgok Internete (IoT) kapcsolatából egy új struktúra a smart, azaz az okos infrastruktúrák létrejötte van folyamatban. Kétségtelen, hogy életünk számos területén régóta tart már a kiber-fizikai rendszerek térnyerése. Ez a trend ugyancsak megfigyelhető a vasúti kritikus infrastruktúrával kapcsolatban is. A 2016-os InnoTrans kiállítás – ami az egyik legnagyobb vasúti ipari fórum – fő motívuma volt a vasúti rendszerek digitalizálódása és azoknak a jövőbeni kihívásai. A valós és a virtuális világ határainak elmosódása újabb kihívásokat jelent akár a vasúti biztonság megteremtése és fenntartása kapcsán is. A jövőben a különféle infrastrukturális hálózatok biztonságos üzemeltetése és védelme nem csak a fizikai világ kapcsán lesz fontos.
A német vasút digitálissá válásának és az ezzel kapcsolatos stratégiának az elmei között szerepel az európai vonatbefolyásoló rendszer továbbfejlesztése és minél jelentősebb elterjesztése, további elektronikus biztosítóberendezések telepítése, az energiahatékonyság rendszerszintű növelése, a vasúti biztonság további fejlesztése, illetve a karbantartás intelligensé tétele is.
A digitalizáció új lehetőséget teremt, ami a vasúti szállítás jövőjét jelenti. A digitális korszak és a közlekedés digitális fejlődése hozzájárul az okos városok létrehozásához is. Az ilyen szinergikus hatások növelik a vasúti rendszerek fejlesztésére fordított anyagi források felhasználásának hatékonyságát. Mindezek alapján érdemes megvizsgálni, hogy milyen elképzelések vannak a magyar vasút digitalizálódására.
Európai vasúti teljesítmény index 2015
Forrás: a grafikon részletesebb bemutatása elérhető ide kattintva.Az elmúlt évtizedekben a világtrendek hatásának begyűrűzése a magyar vasútra lassú folyamat volt. Ugyanakkor nem is volt olyan rég Egerfarmosi és sztregovai doktor, Kandó Kálmán, valamint Verebély László világhírű vasútfejlesztői tevékenysége. Tény, hogy a Railway Performance Index (RPI) értékei alapján a magyar vasút közepesen kihasznált rendszere szolgáltatás minőségben és biztonságban a régiós átlagtól elmarad (lásd illusztrációnkat).
A gazdasági növekedés kéz a kézben jár az infrastruktúrák fejlettségével, így a közlekedési és a vasúti infrastruktúra fejlettségével is. A gazdasági növekedés korlátja lehet a csekély szolgáltatás minőségű vasúti közlekedés. A minőség terén a biztonság felértékelődése is meghatározó.
A mai magyar vasúti infrastruktúra teherbírása sok esetben teljesítőképessége határát súrolja és a végletekig kihasznált rendszer régóta túl van a tervezett élettartamon. A produktivitás határán üzemeltetett rendszer a vasútüzem megbízhatóságának korlátját is jelenti. Ennek jó indikátora lehet akár csak a túlzsúfolt vonatok, vagy a vasúti teherszállítás szállítási időbizonytalansága.
A digitális technológia bizonyára átalakítja a közlekedés teljes vertikumát és így a vasúti rendszert. Jóllehet más országokban a digitális modernizációs tervek már 2060-ig nyúlnak, nálunk még mindig a vasúti rendszer teljes strukturális műszaki reformja várat magára. A fejlődésre azért van pár példa. Bár, hosszú ideje várt fejlesztések hatalmas nehézségek árán valósultak csak meg.
Mindazonáltal, például a biztosítóberendezések szakterületét érintően, ahol a digitalizáció kiemelkedő szerepet tölthetne be, az egységes fejlesztési irányelv sok esetben csak gazdasági kérdéssé degradálódnak le. Így lehet az, hogy a régmúlt vasútfejlesztései, mint amikor a Dominó berendezések nagymérvű telepítése zajlott, ma már csak történelem. A berendezések változatossága műszaki szemmel érdekes is lehetne, ha nem tudnánk, hogy eme sokszínűség hatékonysági és gazdasági téren jelentős hátrány.
Most kell tehát cselekednünk, mert Európától a vasúti rendszerünk fejlődése lemaradóban van és a már meglévő hátrányt csak többlet erőforrás befektetésével lehet majd ledolgozni. Ezért szükséges egy valóban átfogó technológiai stratégia létrehozása a vasúti műszaki rendszereket tekintve, ami a tervezés alapját képezheti a több nagyobb kapacitású vonal üzemeltetésének, jobb utazási kapcsolatok létrehozásának, kiszámíthatóbb rendszer megbízhatóság megvalósításának, hatékonyabb energiafelhasználásnak, kevesebb emissziónak, komfortosabb utazási élménymegvalósíthatóságának. Egyszóval egy okos vasúti infrastruktúrának (SmartRailway Network) a létrejöttét segítheti elő.
Amennyiben szeretnél hasonló tartalmakat olvasni, kövesd a Facebook oldalunkat!