Design Thinking - Kreativitással az ügyfélközpontú megoldásokért

Ti mondtátok Olvasási idő: 3 perc

Az informatika rohamosan fejlődő és változó világa nap mint nap újabb kihívások elé állít bennünket, hogy lépést tudjunk tartani versenytársainkkal. Kutatjuk az új ötleteket, módszertanokat, hogy innovatív és versenyképes megoldásokat biztosítsunk ügyfeleink számára. Az áttörő megoldásokhoz néha elengedhetetlen, hogy egy másik aspektusból, más módszerrel közelítsünk a feladathoz.

Ügyfeleink sokszor fordulnak hozzánk azzal a kéréssel, hogy fejlődni szeretnének. Az ilyen jellegű megkereséseket általában kétféle módon közelítjük meg. Az innováció orientált megközelítésben az ügyfél általában pontosan tudja, hogy mely területen szeretne fejlődni – például a hatékonyság növelése érdekében folyamatait automatizálni vagy optimalizálni szeretné.

Gyakrabban azonban egy adott problémára keresnek megoldást – tehát szervezetükben, folyamataikban észlelik, hogy nem működnek megfelelő hatékonysággal, azonban nem tudják pontosan definiálni, hogy mire van szükség. Ilyen esetekben nekünk kell mélyebben elemeznünk a helyzetet, amire megoldást keresünk. Meg kell ismernünk az ügyfelet, a cég működését, a gondolkodásmódját, több szempontból elemezni kell a helyzetet, majd személyre szabott megoldást kell kínálnunk – mindezt idő- és költséghatékonyan.

A Nextent Informatika Zrt-nél egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk az új, innovatív módszertanok megismerésére, melyek kreatív gondolkodásra ösztönöznek bennünket és kimozdítanak a napi rutinból.  Így találtunk rá a Design Thinking-re, mely tulajdonképpen az ügyfél fókuszú problémamegoldás folyamatában a designerek vizuális gondolkodását ötvözi az üzleti szemlélettel, vegyítve ezt különböző módszertanokkal. A módszerrel a problémák legmélyebb rétegét is képesek vagyunk feltárni, így a tényleges problémát megértve, valós igényekre alapozva jutunk el a megoldáshoz - mindezt a lehető legtöbb érintett véleményének és látásmódjának figyelembevételével.

A megoldás megtalálása - az alkalmazott lépéseknek és eszközöknek köszönhetően - egy izgalmas és sok esetben szórakoztató feladat, melyet a résztvevők különböző területen szerzett szakértelme még színesebbé tesz. 

A Design Thinking egyik nagy előnye, hogy időkeretet szab a megoldási folyamatnak, így amellett, hogy gyorsan és körültekintően feltárható a probléma, a legjobban illeszkedő megoldás megtalálása is viszonylag gyors – így biztosítva a költséghatékonyságot. Időben jól variálható a folyamat: néhány órás, egy napos, vagy több alkalmas (több héten keresztül) workshopok-ra is van lehetőség.

A módszer egyik legfontosabb gyakorlati lépése az előtesztelésre lehetőséget adó prototípus elkészítése, melyet célszerű a lehető legegyszerűbb, leggyorsabb és legolcsóbb módon megvalósítani. Itt olyan alapanyagokra gondolok, mint a papír, a lego, vagy egy előre elkészített sablon, amit a felhasználókkal teszteltetni tudunk, mielőtt a tényleges megvalósításba belefognánk. Ha ennél a lépésnél kiderül, hogy valami nem működik megfelelően, akkor itt még lehetőségünk van korrigálni mindenféle anyagi vagy időbeli kár nélkül.

A Design Thinking esszenciája, hogy más módszertanokkal szemben jobban megérti és kiszolgálja a mindenkori felhasználói igényeket – hisz már a kidolgozás folyamatában az ügyféligényekre összpontosít. Alkalmazásával kiléphetünk a megszokott keretek közül, így nem csak jelentős versenyelőnyre tehetünk szert, de egy új termék vagy szolgáltatás fejlesztéséhez kapcsolódó költségek és kockázatok is jelentősen csökkenthetőek, illetve jó esélyünk van arra, hogy valóban piacképes megoldást dolgozzunk ki.

A kreativitás csak rajtunk múlik. Hozzuk ki belőle a maximumot!

Ilcsik Dániel, Junior Projekt Manager, Nextent Informatika Zrt.