Nagyon kevés a női játékfejlesztő
Ma már szinte mindenki gamer. Még az is annak számít, aki a telefonján a buszmegállóban játszik, hiszen a mai mobilok már megegyeznek egy Xbox funkcionalitásával. Férfiak és nők ugyanúgy fogyasztói a játékiparnak, mégis jelentősen kevesebb a női játékfejlesztő. Erről a témáról beszélgettünk Józsa Szabolccsal, a Nemesys Games ügyvezetőjével.
A férfiak jellemzően látványosabb keretek között használják a játékokat, gondolunk itt az Xbox-ra, PS-re, Nintendora, és más konzolos megoldásokra, ezért hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy nagyobb arányban vannak jelen a játékiparban, mint fogyasztók. Viszont ezzel a hiedelemmel ellentétben, ha a mobilos játékokat is a játékipar elemeként vesszük - márpedig miért is ne tennénk -, akkor bizony a nők a felhasználók 55%-át teszik ki.
A fogyasztói többséggel ellentétben, a hazai játékfejlesztők csupán 15-20%-a nő. Ráadásul ők sem leginkább játékfejlesztéssel foglalkoznak, hanem inkább dizájnerként vagy grafikusként vesznek részt a folyamatokban. Ez az arány akár jelentős problémákat is szülhet felhasználhatóság és a felhasználói élmény szintjén, hiszen a domináns női mobiljáték fogyasztóknak teljesen más igényei vannak, mint a férfiaknak. Azért is előnyös lenne, ha hazánkban emelkedne a női játékfejlesztők aránya, mert ők azok, akik meg tudják mondani, hogy mit, és hogyan szeretnének látni a képernyőn.
Mivel klasszikusan a játékfejlesztői szakmát nem női irányvonalnak tartják, ezért nagyon nehéz meggyőzni őket arról, hogy hatalmas lehetőségek rejlenek ebben az irányzatban. Arról nem is beszélve, hogy jelenleg az iparágban tevékenykedők tárt karokkal várják őket, hiszen újfajta megközelítést és gondolatmenetet biztosíthatnának a fejlesztések irányával kapcsolatban.
Józsa Szabolcs: “Mi a Nemesys Games csapatával például minden évben részt veszünk a Lányok Napja nevű kezdeményezésen, ahol kutatóintézetek és az ország legjobb vállalatai nyitják meg kapuikat az érdeklődők előtt. A cél az, hogy a szebbik nem képviselői is bepillantást nyerhessenek a legtöbb technológiai, műszaki és tudományos szakmába. Például a szervezőkkel azt is megbeszéltük, hogy az idei Lányok Napja esemény után két héttel, egy külön nyílt napot tarthassunk egy csapat fiatal érdeklődőnek, ahol előadásokon vehetnek részt játékfejlesztői témában.”
Te mit gondolsz erről? Szerinted hogyan hatna a női játékfejlesztők számának növekedése a játékiparra? Milyen kezdeményezéseket látnál még szívesen, amivel növelni lehetne ezt az arányt?