Csapjunk rögtön a közepébe: milyen perspektíva áll azok előtt, akik még csak most tanulnak szoftverfejlesztőnek: valós veszély az, amit mostanában hallani, hogy – például a robotizáció miatt – csökken majd a kereslet irántuk a jövőben?
Abszolút nem, hiszen számos iparágban – például a mezőgazdaságban vagy az ingatlanpiacon – még csak most kezdik felismerni, hogy mekkora hozzáadott értéket képvisel az IT, ezért a jó szakemberekre a jövőben is nagy szükség lesz. Az viszont biztos, hogy az újabb és újabb technológiák, programnyelvek elsajátítása nélkülözhetetlen ezen a területen.
A nálatok végző juniorok elsajátítják a legújabb ismereteket, mindössze 5 hónap alatt?
Az elhelyezkedéshez szükséges gyakorlatot megszerzik, mivel pontosan azt tanítjuk, amire a munkaerőpiacnak a leginkább szüksége van. Folyamatosan frissítjük a képzés tematikáját, a partnereink, és a már fejlesztőként dolgozó korábbi hallgatóink visszajelzései alapján. Például ezért került be a tananyagunkba az Angular, lett hangsúlyosabb az adatbázis-kezelés, és algoritmus-elmélettel is többet foglalkozunk.
A volt hallgatóitok mit mondanak: PROGmasters-végzettként előnnyel vagy hátránnyal indulnak a programozó diplomás társaikhoz képest?
Ami a gyakorlatot illeti, abszolút előnnyel, mert friss a tudásuk és bírják a 8 órás terhelést. A hallgatóink az elméletet már az 5 hónapos iskolai oktatást megelőző, ingyenes, és semmilyen kötelezettséggel nem járó alapozó képzés keretében megkapják, így a személyes oktatáson a gyakorlati tudásuk elmélyítésére helyezzük a hangsúlyt. Erre 5 hónapon keresztül, minden hétköznap 8 óra áll rendelkezésre az iskolában, majd esténként, és hétvégén is folytatják a gyakorlást. A mentoraink tehát 800 órát töltenek el egy-egy kis létszámú csoporttal a tanfolyam alatt, így a diákok több időt töltenek gyakorlati programozási feladatokkal, mint a 3,5 éves egyetemi képzést elvégzők. A munkaadók számára pedig a gyakorlati tudás a legfontosabb szempont.
Mit néznek még a cégek a junioroknál?
A kreatív problémamegoldás nélkülözhetetlen képesség, csakúgy, mint a tanulási képesség. Fontosak még a soft skillek is: a cégek az önálló gondolkodásra és munkára képes, de a beilleszkedésre és a csapatmunkára is alkalmas, jó kommunikációs és kapcsolatteremtő készségekkel rendelkező programozókat keresik. A PROGmasters ezek fejlesztésére is nagy hangsúlyt fektet a képzés során.
Akkor az sem igaz, hogy „nullkilométeres” szoftverfejlesztőként nehéz elhelyezkedni?
A legutóbbi, júniusban végzett csoportunk mind a 18 tagjának 1 hónapon belül találtunk munkát a szoftverfejlesztői szakmában, tehát kemény munkával 5 hónap alatt is megszerezhető az a piacképes tudás, amivel munkába lehet állni - szakirányú tapasztalat nélkül is. Az kétségtelen, hogy a cégek elvárásai nem csökkentek a munkaerőhiány ellenére sem, sőt, egyre inkább válogatnak a junior szoftverfejlesztők között, például az alapján, hogy ki, melyik programozó iskolát végezte el.
Ekkora különbség van a hazai programozó iskolák között? A PROGmasters miben más, mint a többi iskola?
A hozzánk jelentkezők szigorú előszűrésen esnek át, az iskolák közül csak nálunk van a Java programnyelvre kiterjedő felvételi vizsga. Tehát nálunk nem a nulláról indul a képzés, ezért a diákjaink több tudást kapnak 5 hónap alatt. Emellett mi garantáljuk a leggyorsabb elhelyezést a végzetteknek: a képzési szerződésben vállaljuk, hogy maximum 3 hónap alatt, legalább bruttó 350-450 ezer forintot fizető szoftverfejlesztői állást találunk a számukra.
És ha valakinek mégsem lesz állása a képzés után?
Akkor elengedjük a tandíja felét. De erre eddig nem nagyon volt példa, az elmúlt 3 évben végzett 147 diákunkból 145 számára találtunk junior programozói munkát a partnereinknél, méghozzá átlagosan bruttó 400 ezer forintos kezdő fizetésért, amit 2-3 év alatt megduplázhatnak.
A pénz nem minden. Mit kínáltok még?
Jó hangulatot! A diákjaink átlagéletkora 30 év körül van, így a többségük már dolgozott pár évet, viszont mivel teljesen különböző szakmai háttérrel és érdeklődési körrel rendelkeznek, egymástól is sokat tanulnak. Végzett már nálunk olyan anyuka, aki a családi csoki-manufaktúrát hagyta ott a programozás miatt, de szociológus, testnevelőtanár, biológus, grafikus, építész, jogász, pszichológus, és katona is sikeresen teljesítette a képzésünket.