Egy kukta megfigyelései

Ti mondtátok Olvasási idő:3 perc

Tekintettel arra, hogy a megismerés egyik legfontosabb eszköze az analógia, valamint arra, hogy a konyha mindenkihez közel áll, a jelen blogsorozat konyhai analógiákon keresztül, konyhanyelven közelíti meg a microservices architektúra egyes kérdéseit, problémáit. Képzeljük el, hogyan tudna egy kukta segíteni egy informatikusnak a microservies architektúrával kapcsolatban.

A blogsorozat elemei:
  • Terítéken a microservices architektúra: Bevezető gondolatok a microservices architektúra főbb előnyeiről, ahogy ezt egy kukta látja egy rendezvény konyhájából.
  • Kés alatt a microservices architektúra: A pályáját a honvédségi konyhán kezdő kukta tanácsai a monolitikus alkalmazások microservices service-ekké darabolásával kapcsolatban.
  • Mi sül ki a microservices architektúrából? Elmélkedés a kuglófról, mazsolákról, muffinekről és csokoládédarabokról, azaz microservices és self-contained systems a sütőből.

[cegajanlo id=”nngkft”]

Terítéken a microservices architektúra

Partifalatok

Bizonyára mindenki találkozott már partifalatkákkal. Amikor is egy tálon apró, egy falatnyi ennivalót tálalnak, rendszerint egy pálcikával/fogpiszkálóval a közepén. Nagyon látványos, kreatívan megalkotott partitálak is készülnek. A különböző falatkák művészi elrendezésben sorakoznak a tálon. Például egy sor sajtos, egy sor sonkás, egy sor tonhalas stb. Megfelelő színek és akár geometriai elrendezés esetén a gasztronómiai élményt megelőzheti egy esztétikai élmény.

Probléma

Mi a probléma ezekkel a tálakkal? Az égvilágon semmi! Szépek, változatosak, többféle igényt kielégítenek… mindaddig, amíg a vendégek el nem kezdenek fogyasztani. Mi történik ekkor? Bizonyos falatkák népszerűbbek, gyorsabban elfogynak. Ez két problémát vet fel. Egyfelől oda az esztétikai élmény. A fenntartásához a felszolgáló le kell, hogy cserélje a teljes tálat. Másfelől több tálat felszolgálva ugyan javul a kiszolgálás, de így a kevésbé népszerű falatkákból még több kerül fölöslegesen az asztalra.

Kiderülhet például, hogy a mézes-rozmaringos-fafülgombás falatka nem igazán fogy. Sőt, a hő hatására lefolyó méz még az esztétikai élményt is tönkreteszi. Nos, ekkor újra kell tervezni az egész tálat, helyettesíteni kell a mézes-rozmaringos-fafülgombás falatkákat valahogy s felszolgálni az új tálakat. Hasonló kihívás elé állítja a személyzetet, ha például a málnás-sajtos-tökmagos falatkához a tökmag nem érkezik meg időben. Ekkor vagy csúszik felszolgálás, és megvárakoztatják a vendégeket, vagy elkészülnek a tálak málnás-sajtos-tökmagos falatkák nélkül, és amint megérkezik a tökmag, és elkészülnek a málnás-sajtos-tökmagos falatkák, újra kell tervezni a tálakat, kiadni az új tálakat és visszahozni a régieket.

Előfordul, hogy a séf annyira rugalmas, hogy a vendégek ad hoc javaslatai alapján készít egy addig nem létező falatkát. Ennek felszolgálása szintén a tálak újratervezését és újrafelszolgálását igényli.

[cegajanlo id=”megmerettetes”]

Javaslat

Mi lenne, ha egy tálra csak egyféle falatkákat tennénk? Persze, persze, az esztétikai élmény nem lesz pont olyan. Ez igaz, de az azonos falatkákat tartalmazó tálak megfelelő elrendezésével is elérhető az esztétikai élmény. Arról nem is beszélve, hogy egy partin a falatkák okozta gasztronómiai élmény talán fontosabb, mint az esztétikai élmény.

Milyen előnyökkel jár a fenti problémák kapcsán, ha egy tálra egyféle falatkákat teszünk? Amennyiben az egyik falatka népszerűbb és gyorsan fogy, elegendő az ezen falatkát tartalmazó tálat újratölteni. A vendégek jobb kiszolgálása érdekében a népszerűbb falatkákat tartalmazó tálakból többet is fel lehet szolgálni. A mézes-rozmaringos-fafülgombás falatkás tálat egyszerűen le lehet cserélni másra. Szintén nem okoz problémát a málnás-sajtos-tökmagos falatkák felszolgálásának csúszása, a többi tál felkerülhet az asztalokra, és kezdődhet a falatozás. Amennyiben a séf alkot egy új falatkát, az elkészítés után gyakorlatilag azonnal tálalható, nem szükséges a többi tállal közösen felszolgálni.

További előny, hogy nagyon nagy forgalom esetén több szakács dolgozhat egymástól függetlenül a különböző tálakon. Ezen kívül a speciális tálakat specialisták készíthetik. Például nem szükséges minden szakácsnak értenie a sushi-készítéshez.

Konklúzió
  • A microservices architektúra segíthet a skálázási problémák megoldásában. Nem szükséges a teljes rendszert egyforma mértékben felskálázni, elegendő a kritikus service-ek felskálázása.
  • A microservices architektúra segítségével rövidebb time-to-market érhető el. Hibajavítás vagy új feature fejlesztése esetén nem szükséges a teljes rendszert release-elni, tesztelni, elegendő a hibás vagy az új feature megvalósításában szerepet kapó microservice (vagy microservice-ek) új verziójának elkészítése, release-elése, tesztelése.
  • A microservices architektúra segítségével maga a fejlesztés is jobban skálázhatóvá válik. A teljes rendszeren több csapat egymástól függetlenül dolgozhat, akár eltérő kompetenciákkal.

Remélhetőleg a kedves olvasó ezek után kedvet kapott a microservices architektúrához, de legalább a málnás-sajtos-tökmagos falatkához. Jó étvágyat! A cikksorozat hamarosan folytatódik, addig is, ha nem szeretnél lemaradni a cég aktualitásairól, kövesd be itt az adatlapjukat!

Szkiba Iván, System Architect, NNG Kft.

Cikksorozatunk második részéhez kattints ide!

Amennyiben szeretnél hasonló tartalmakat olvasni, kövess minket a Facebook oldalunkon is!

Előző bejegyzés
Következő bejegyzés