„Az egyetemi padokból egy másik iskolába kerültem.” – Gyártáskritikus alkalmazások üzemeltetése az Audi Hungariánál

Egyéb Olvasási idő:7 perc

Az Audi Hungaria győri telephelyén nem gördülne le prémium minőségben napi 750 autó a gyártósorról, ha nem lenne biztosítva az emberek és a gépek összehangolt munkája. Több mint ötven gyártásközeli alkalmazás támogatja a sikeres működést, ezek közül többnek kritikus szerepe van: ha leállnak, leáll a gyártás is. Ismerd meg azokat, akik nap mint nap azon dolgoznak, hogy egy komplett járműgyár zavartalanul működjön!

Schöffer Tamás pályakezdőként került a cég 4 fős, ún. Shopfloor üzemeltető csapatába. Folyamatos szakmai fejlődés, nap mint nap új feladatok, rendszerszemlélet és egymást támogató, lelkes, fiatal szakemberek, akiknek munkája nélkül nem gördülhetne le az Audi Hungaria gyártósoráról egy autó nagyjából annyi idő alatt, ameddig a cikket végigolvasod.

IThon.info: Tamás, a Shopfloor szó bizonyára nem mindenkinek ismerős. Mit jelent a kifejezés?

Tamás: Shopfloor rendszerek alatt olyan informatikai rendszereket értünk, amelyek mind a termelésben található eszközökkel, mind a termelést irányító fő rendszerrel kommunikálnak, valamint rengeteg más feladatot is ellátnak. Ilyen többek között a termelésben található berendezések felügyeletét ellátó rendszer, amely segíti a karbantartás feladatait, vagy a csavarozónak „mondja meg”, hogy milyen nyomatékkal kell meghúzni egy csavart az autón. Van olyan rendszerünk is, amely az elkészült autók elektronikai vizsgálatát támogatja és dokumentálja az eredményeit. Csapatunk feladata ezeknek a rendszereknek az üzemeltetése, rendelkezésre állásának biztosítása, hiszen kiesésük könnyen akadályozhatja, vagy akár meg is állíthatja a termelést a járműgyárban. Ugyanilyen fontossággal bír az a rendszerünk is, amely a gyártáshoz szükséges adatokat továbbítja, így kapják meg kollégáink minden egyes autó esetében, hogy milyen egyedi alkatrészek, elemek kerülnek beépítésre a vevői igényeknek megfelelően.

IThon.info: Hogyan kapcsolódtok a cég más területeihez, kikkel dolgoztok szorosan együtt?

Tamás: Területünk a motorgyártás, villamos hajtás gyártás és járműgyár rendszereinek konfigurálásával foglalkozik, illetve az irodai kört kiszolgáló alkalmazások üzemeltetésén is dolgoznak kollégák. Természetesen egyéb IT területekkel is kapcsolatban állunk, és sok esetben közös projekteken dolgozunk: ide sorolandó az IT Infrastruktúra, akikhez a hálózat, szerver vagy akár operációs rendszerek üzemeltetése tartozik, vagy az IT Biztonság, amelyre kiemelt hangsúlyt fektetünk. Az IT projektek támogatását egy külön team látja el, akikkel szintén napi kapcsolatban állunk.

IThon.info: Az Általatok üzemeltetett rendszerek belső fejlesztésűek, vagy pedig egy külső partner által biztosítottak?

Tamás: Döntő többségében olyan rendszerekkel dolgozunk, amelyek központi Volkswagen konszernen belüli fejlesztések. Az ő törzsrendszereiket, keretrendszereiket használjuk, amelyeket testre szabunk, konfigurálunk, de kifejezetten fejlesztéssel nem foglalkozunk.

IThon.info: Összefoglalva tehát, a Ti csapatotok biztosítja azt, hogy az Audi Hungaria hazai járműgyárában a termelést támogató informatikai rendszerek megfelelően működjenek. Mesélj kérlek arról, hogy hogyan telik egy napod!

Tamás: Alapvetően nincs két egyforma napom, hiszen a feladataim szerencsére nagyon sokrétűek és változatosak. Nagyrészt a termelést támogató rendszerek folyamatos rendelkezésre állását támogatjuk, így sok hibaelhárítási feladatunk van. Ebben a tekintetben 2nd level támogatóként működünk, de lehetnek olyan esetek is, amikor a 3rd level support bevonására van szükség. Ők többnyire az adott rendszer fejlesztőit jelentik, akik jellemzően Németországban vannak. Ha olyan jellegű a probléma, akár hajnali kettőkor egy német telekonferenciában találhatom magamat, ilyenkor nagyon gyorsan fel kell ébrednem.J A hozzánk tartozó öt kritikus rendszerre heti bontásban 7×24 készenlétet vállalunk, hogy a hibákat minél előbb javítani tudjuk, ezáltal pedig biztosíthassuk a zavartalan termelést.

Ha akár csak pár percre leáll egy ilyen rendszer, az azonnal járművesztést eredményez, amelyre haladék nélkül reagálni kell.

Ezen kívül rendszerekkel kapcsolatos változtatásokat hajtunk végre, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy ki tudjuk szolgálni a folyamatosan változó vevői igényeket, megfeleljünk a minőségbiztosítási, valamint a törvényi előírásoknak. Mindemellett a napi feladataim közé tartozik az IT projektek szakmai támogatása is, illetve a rendszerek up-to-date állapotának biztosítása, ami sokkal nagyobb feladat, mint esetleg elsőre gondolnánk.

IThon.info: Tudsz esetleg példát mondani egy olyan projektre, amelyben Shopfloor üzemeltetőként részt veszel?

Tamás: Egy új rendszer bevezetése a legizgalmasabb feladat számomra, ezek esetén kritikus pont,  hogy az új termék a meglévő funkcionalitásokat maximálisan lefedje, amelyben nekem is nagy szerepem van: mint alkalmazásgazda, együtt kell dolgoznom a rendszert szállító partnerrel, részt kell vennem a szükséges infrastruktúra kialakításában, az operációs rendszer telepítésében, az adatbázis paraméterezésében. A beszállító cég installálja a rendszert, de az Audi Hungaria által megkövetelt konfigurációt be kell állítani, majd természetesen tesztelni kell a megfelelő működést. A nagy volumenű rendszercseréket igyekszünk a nyári leállás időszakára időzíteni, de, ha ez nem kivitelezhető, a szombat éjszakákat vagy a vasárnap délelőttöket használjuk erre. Minden esetben egyeztetnünk kell az érintett járműgyári szakterületekkel, hiszen a követő műszak kezdetére mindennel el kell készülnünk. Az új rendszerek bevezetését követő időszakban fokozott támogatást kell nyújtanunk, hiszen ilyenkor gyakrabban bukkanhatnak fel hibák.

IThon.info: Rendkívül összetett feladat mindaz, amit felvázoltál: milyen ismeretekkel, tudással, képességekkel kell rendelkeznie annak, aki az Audi Hungariánál szeretne dolgozni ezen a területen?

Tamás: Nagyon sokrétű az általunk üzemeltetett rendszerek felépítése, használnak Oracle, DB2 és MSSQL adatbázisokat is, így az adatbázis ismeretek elengedhetetlenek. Habár egy másik terület foglalkozik kimondottan az operációs rendszerek üzemeltetésével, ahhoz, hogy a rajtuk futó alkalmazásokat megfelelőképpen tudjuk üzemeltetni, nagyon fontos, hogy az adott operációs rendszert mi is ismerjük, legyen szó AIX-ről, Linux-ról vagy éppen Windows Server-ről. A hibák szinte bárhol előkerülhetnek, legyen az hálózat, adatbázis, operációs rendszer, hardver, vagy akár az alkalmazás szintje is, így az ezeken a területeken megszerzett ismeretek mindenképpen szükségesek. Természetesen nem úgy kerülünk bele a munka világába, hogy mindezekkel tisztában vagyunk, ebben segítenek a tapasztalt kollégák. Egymást támogatva dolgozunk, én tőlük is tanultam, és tanulok folyamatosan. Lényegében visszakerültem egy másik iskolába, ahol remélem, egyszer én adhatom át a tudásom másoknak.  

IThon.info: Hogyan kerültél az Audi Hungariához, milyen végzettséggel rendelkezel?

Tamás: A győri Széchenyi István Egyetemen végeztem 2019 januárjában, mint mérnökinformatikus. Már 2016-ban kapcsolatba kerültem a vállalattal, mégpedig az egyetemen működtetett úgynevezett IT innovációs laboron keresztül, ahol az Audi egyes szakterületeiről érkező igények megvalósításával és koncepciók kidolgozásával foglalkoztam, majd gyakornokként tevékenykedtem később már kifejezetten az üzemeltetés csapatában. Kimondottan jó lehetőséget nyújtott számomra ez az időszak arra, hogy megismerjem a nagyvállalati közeget és azon belül is az Audi IT infrastruktúráját, később pedig munkatársi pozíciót kaptam ugyanitt, így váltam audis kollégává.

IThon.info: Mi jelentette Számodra a legnagyobb kihívást a pályád kezdetén, illetve a mindennapokban mi az, amivel a legjobban meg kell küzdened?

Tamás: Nem gondoltam volna, hogy német cégnél találom magam. A német nyelv elsajátítása kihívást jelentett, viszont nem csak támogatja, hanem biztosítja is a képzést a vállalat. Intenzív német nyelvtanulásba kezdtem, hiszen a napi munka során szinte elkerülhetetlen az idegennyelv használata. Egy-egy sürgős hajnali egyeztetésen, amikor a német kollégákat is legmélyebb álmukból keltik fel, sokféle akcentussal lehet találkozni, nem kevés időnek kell eltelnie, amíg ezekhez hozzászokik az ember. A mindennapi munka tekintetében nem csak óriási felelősség egy olyan munkakörben dolgozni, ahol egy ekkora méretű gyár napi teljesítménye múlik azon, hogy kollégáimmal együtt hogyan végezzük a munkánkat, de az ezzel járó felelősséghez is hozzá kell szokni. Ugyanakkor problémamegoldó képességünk nagyon magas szintre fejlődik:

ez a szépsége az egésznek, ettől válik izgalmassá, hogy reggel nem tudhatjuk, hogy aznap milyen hibával, problémával találjuk szembe magunkat, és ezekre ráadásul nagyon gyorsan reagálni kell.

IThon.info: Mindezeket figyelembe véve, mivel kapcsolódsz ki egy-egy nehezebb munkanap után?

Tamás: Informatikusként mi más lenne a hobbim, mint a számítógépes játékok. :) Ezen belül is az FPS játékok, mint például a Modern Wartfare, vagy a WarZone. Ami nem a virtuális világot illeti, a hobbim a foci, amit sajnos a korlátozások miatt már egy ideje nem játszhattam, ezért jelenleg ezt is csak online tudom űzni.

IThon.info: Pályakezdőként kerültél a céghez, milyen fejlődési utat, illetve karrierlehetőséget látsz magad előtt?

Tamás: Az üzemeltetetésen minden nap egy új dologgal találom szembe magam, amely által mind szakmailag, mind például a problémamegoldó képességemet még hosszú ideig fejleszteni tudom. Nem gondolkozom más karrierlehetőségen az Audinál, ezen a szakterületen belül  szeretnék egyszer az általam üzemeltetett rendszerek specialistája lenni. A vállalatnál számos szakmai képzésen vehetünk részt, legyen szó Microsoft-os témákról, adatbázisokról, operációs rendszerekről, vagy IT biztonságról – akár színvonalas nemzetközi konferenciák keretében. Arra is lehetőségünk van, hogy az anyagvállalatnál, Ingolstadtban töltsünk el pár napot, egy-két hetet és megismerjük a társterületek működését és megoldásait. Bízom benne, hogy a járványhelyzet csillapodásával nekem is alkalmam lesz személyesen megismerni az ottani kollégákat. Emellett arra is van példa, hogy valaki akár egy-két évet is kint tölt kiküldetés keretében.

IThon.info: Említetted, hogy négyen látjátok el a motor-és járműgyár alkalmazásainak üzemeltetését, milyen a hangulat a csapatban?

Tamás: Bár közhelynek tűnhet, de nagyon jó társaság „gyűlt össze”. Én vagyok a legfiatalabb, de a többiek sem sokkal idősebbek, baráti kötődés alakult ki közöttünk. A beilleszkedés könnyen ment, amihez az is hozzájárult, hogy minden új kollégának van egy ún. pate-ja a csapatból, aki minden tekintetben segítséget, iránymutatást tud adni. Van olyan munkatársam, aki a terület megalakulása, 2013 óta dolgozik itt, hihetetlen mennyiségű és mélységű tudást magába szívva. Mindenki kiveszi a részét a munkából, mindenki elkötelezett, és érzi a munkánk súlyát, a rajtunk lévő felelősséget. Talán ennek is köszönhető, hogy nagyon kevés, a gyártást valóban befolyásoló hibánk van, amire büszkék vagyunk. Folyamatosan támogatjuk, segítjük a másikat, egymást fejlesztjük.

Az egyetemi padokból egy másik iskolába kerültem, kollégáim mindent megtanítottak, ami ahhoz szükséges, hogy sikeresen végezhessem feladataimat.

Sokszor felmerül, hogy egy ekkora vállalatnál elveszik az ember, azonban éppen ennek az ellenkezőjét érzem: bár valóban hatalmas cégről van szó, egy nagy szervezet is egyre kisebb és kisebb részekre bomlik, aminek a végén ugyanúgy ott vagyunk mi, emberek. Az pedig, hogy a saját környezetünket hogyan formáljuk, csak rajtunk múlik: van olyan kollégám, akivel úszni járunk, van, akivel együtt focizunk, ezeknek pedig önmagukban is közösségépítő hatásuk van.

IThon.info: Személyesen mire vagy a legbüszkébb munkáddal kapcsolatosan?

Tamás: Nagyon büszke vagyok arra, hogy munkámmal egy komplett járműgyártás sikeres működését támogathatom.

A Shopfloor üzemeltető terület kimagasló munkája nélkül az Audi Hungaria motor- és járműgyára sem lehetne eredményes, a csapat tagjai nem csak egy munkát látnak feladataikban, de minden egyes nap ugyanolyan elkötelezetten vetik bele magukat a kihívásokba.

Ahhoz, hogy egy ilyen komplex rendszer és szervezet működjön, nem csak a gépek és rendszerek kellenek, hanem az emberek is.

Tamással való beszélgetésünk megerősítette mindezt: a szimpatikus fiatal szakember korát meghazudtoló elszántsággal, példaértékű tanulási vággyal pályakezdőként indulva megtalálta a helyét –  nem csak az Audi Hungaria csapatában, de a szakmában is.

Szívesen dolgoznál hasonlóan izgalmas feladatokon?  Tudj meg többet itt: www.audi.hu/it