Két magyar fejlesztő benyomásai a CES-ről

Sikerek Olvasási idő:2 perc

Két magyar fejlesztő benyomásai a CES-ről

A múltkori cikkben elmesélték, hogyan került a cégük, a Grepton Zrt. a világ legnagyobb tech-show-jának kiállítói közé, hogy milyen projekttel készültek, és milyen fogadtatása volt az általuk bemutatott VR-alkalmazásnak. A mai beszélgetés során egy kicsit személyesebb témákról beszéltünk: arról kérdeztük az interjúalanyokat, hogy milyen érzés fejlesztőként részt venni egy ilyen nagyszabású rendezvényen.

IThon.info: Mi volt a benyomásotok a CES-ről?

Balázs: Fejlesztőként persze, mutatott a CES újdonságokat, minket leginkább a mobilvilág és az okosszemüveg rész érdekelt. De hozzá kell tenni, hogy amilyen információáramlás van ma már, aki követi a híreket, az eléggé képben van. Inkább az amerikai életérzés, meg Las Vegas, ami lenyűgözött. Tényleg hatalmas, szinte egy külön város, ahol bemutatják az újdonságokat. Vizuálisan persze nagyon látványos, de ma már olyan nagy az adatáramlás, hogy mindenki csinálhat mindenről képet, videót, bármiről posztolhat, és a fejlesztések általában már a tervezési fázisban „kiszivárognak“. Ha ugyanez a kiállítás a Papp László Arénában lett volna, akkor is ugyanennyire tetszett volna.

Péter: A CES szerintem 20 évvel ezelőtt volt igazán érdekes, akkor még nem lehetett már előre elolvasni mindent. Most nem láttam olyan dolgokat, amiről korábban ne hallottam volna. Régen, ha valami érdekelt, elmentél a könyvtárba, és addig kutattál, amíg meg nem találtad. Most az első 3 találatban rögtön ott van, amire kíváncsi vagy. Így egészen más egy ilyen kiállítás is.

IThon.info: Vannak azért maradandó élmények?

Balázs: Persze volt néhány megdöbbentő dolog, amit személyesen kellett látni. Volt például egy tévé, aminek a pixeljei hangszórók voltak, minden egyes pixel képes volt hangot kiadni. Ha beszélt egy nő a képen, akkor a szájából jött a hang, ha elment egy autó a háttérből, akkor pedig onnan. Ez elég meglepő volt, hogy itt tart már a technológia.

Péter: Vagy ott volt például a Teslasuit startup, egy olyan kezeslábas, ami elektromos impulzusokkal stimulálja az izmokat. Felveszed a virtuális szemüveget, meg a ruhát, és érzed, hogy meglőnek, érzed a szelet, vagy a vizet. Olyan elektromos impulzusokat adnak át a testednek, ami átveri az agyad. Láttunk átlátszó tévét, meg egy kijelzőt, ami annyira vékony volt, hogy alá tettek egy ventilátort, és ott libegett a szélben. Érdekes módon az ilyen fejlesztések 90%-át a kínaiaktól láttuk, ők most nagyon elhúztak.

IThon.info: Hogyan látjátok a helyzetet, magyarként?

Balázs: Tévék, monitorok, telefonok – ezek vitték a prímet, de ebbe mi, Magyarországról nem tudunk beszállni, ezek milliárdos fejlesztések. Ami nekünk érdekes volt, az a VR, és az okosszemüvegek, hiszen mi is a HoloLens-re fejlesztjük az alkalmazásunkat.

Péter: A technológia a játékokban már elég régóta jelen van, de nem sok cég foglalkozik még azzal, hogy ezt kihasználja – főleg nem ipari célokra, mint ahogy mi tesszük. Egyelőre amíg másfél millió forint egy igazán jól használható eszköz, addig a legtöbb cégnek nem annyira éri meg ezzel foglalkozni, de reméljük, ezek is jobban elterjednek majd.

Két magyar fejlesztő benyomásai a CES-ről - VR szemüveg

IThon: És akkor most térjünk vissza a jövőre…

Balázs: Szerintem jó irányba tart a világ. Úgy gondolom, hogy szerencsések vagyunk, pont jókor születtünk. Láttuk a legelejét, az első, óriási mobilokat, most meg már mindenkinek van okostelefonja, virtuális valósággal. Ennek „köszönhetően” egy mai gyereket már nem nyűgöz le annyira a technológia, azt gondolom, hogy ők már nem is látják a változást, nekik ez természetes.  Fejlesztőként szeretném, ha elterjednének a VR technológiák, a szemüvegek az oktatásban, iparban, gyógyászatban. Hiszem, hogy nagyon nagy potenciál van benne.