Gyorstalpalás a junior fejlesztő pozíciók felé

Egyéb Olvasási idő:4 perc

Gyorstalpaló

Az Országos IT Megmérettetés résztvevőit már megkérdeztük, hogy mit gondolnak ezekről a kurzusokról, ezúttal pedig a képzéseket nyújtó intézményeknél érdeklődtünk arról, hogy milyen típusú jelentkezőket keresnek, de a tapasztalataikról és arról, is faggattuk őket, hogyan látják a saját szerepüket az informatikushiány enyhítésében.

Bár mindenhol van példa az egészen fiatal jelentkezőkre is, de a kérdéseinkre válaszoló négy képzőintézmény (Green Fox Academy,  METU Jump, Progmasters és Reaktorlabs) mindegyikénél úgy látják, hogy leginkább olyanok jelentkeznek az intenzív képzésekre, akiknek már van pár év munkatapasztalatuk, de nem elégedettek a helyzetükkel, és szeretnék átképezni magukat. Az átlagéletkor ennek megfelelően 28-35 év között mozog.

Alapos kiválasztás, hasonló igények

A gyakran emlegetett informatikushiány miatt a szakma iránti érdeklődés is folyamatosan növekszik, így érdekes kérdés, hogy milyen módszerekkel szűrik meg az egyes intézmények a hozzájuk jelentkezőket. A legelső lépés természetesen mindenhol az online jelentkezés, ez után azonban már jelentős eltérések mutatkoznak a folyamatokban – ami viszont közös, hogy mindenhol nagyon alaposan, több lépcsőben szűrik meg a beiratkozni vágyókat.  És hogy kiket keresnek?

A METU Jump kivételével –ahol az érettségi alapkövetelmény – egyik intézmény sem igényel semmilyen előképzettséget, az angol nyelvtudást azonban mindenhol elvárják, hiszen a majdani munka során biztosan szüksége lesz rá a fejlesztőknek, de van, ahol már a képzéshez is elengedhetetlen. Alapvetően minden intézményben nagyon hasonlóan írják le az ideális jelentkezőket: komoly motivációval és szilárd elhatározással érkező, elszánt és kitartó diákokat keresnek, akik jó problémamegoldó készséggel rendelkeznek, és képesek a logikus, mérnöki gondolkodásra. Emellett pedig az is nagyon fontos, hogy képesek legyen csapatban dolgozni, hiszen az üres szobában egyedül üldögélő, kódsorokat gépelő programozó képe nem reális, a modern kor fejlesztőinek képesnek kell lenniük a kollégákkal való együttműködésre a mindennapokban.

Progmasters

A Progmasters kiválasztási folyamatában az első lépés egy online teszt kitöltése, ahol az angoltudás – aminek hiánya minden intézmény esetén kizáró ok – és az alapvető logikai készségek felmérése történik. Akiknek sikerül a beugró, azok megkapják a felvételihez szükséges ingyenes felkészítő anyagokat és gyakorlófeladatokat. A gyakorlófeladatokat jól megoldó jelentkezők kapnak meghívást a személyes találkozóra, ahol újabb programozási feladatokat kell megoldaniuk. „Ha valaki egyáltalán nem foglalkozott még programozással, de elég motivált és kitartó, akkor fel tud készülni a felvételire. A képzést pedig egy olyan csoportban kezdheti el, amelynek minden tagja készen áll a szoftverfejlesztés mélységeinek megismerésére.” Mondta el Filep Szabolcs, az intézmény alapítója és egyik mentora.

[cegajanlo id=”progmasters”]

METU Jump

A METU Jump is online szűri elő az érdeklődőket, hogy aztán alaposan felmérje a motivációjukat, a logikai képességeiket, és azt, hogy vajon képesek-e egy új nyelv elsajátítására. A személyes találkozóra akkor kerülhet sor, ha ezeken a teszteken már megfelelt a jelentkező. Itt sem ez az utolsó lépcsőfok, hiszen hátra van még egy több órás csoportos feladat megoldása is, ahol a döntéshozók profi csapata részint szakmai, részint pedig nagyvállalati HR szempontok alapján dönti el azt, hogy kik kerülhetnek be a képzésbe. Ahogy Beck Ildikó Phd., a METU Jump vezetője fogalmaz: „Olyan embereket keresünk, akik képesek önálló megoldásokat keresni az eléjük kerülő problémákra, és szükség esetén meg is tudják indokolni a választott megoldás helyességét. Mivel a legtöbb élethelyzetben egy csapat részeként kell majd tevékenykedniük, így nagyon fontos ez a nyitott gondolkodás, hiszen e nélkül nem lesznek majd képesek helytállni a későbbi munkahelyükön sem.”

[cegajanlo id=”metujump”]

Green Fox Academy

A Green Fox-nál az online jelentkezés után egy videóinterjú következik, amit egy személyiség és egy logikai képességeket vizsgáló tesztcsomag követ. Az első személyes találkozóra azok kapnak meghívást, akik a logikai teszten elérték a szükséges eredményt. A kiválasztásért felelős pszichológus kollégával való találkozás sem az utolsó lépcső, hátra van még ugyanis egy csoportos szimulációs gyakorlat is, ahol a Green Fox egyik mentora ad feladatokat az 5-6 fős csoportokba osztott jelentkezőknek.  Ahogy Zakar-Kovács Evelin, az akadémia marketing és kommunikációs vezetője fogalmazott: „A feladatokhoz semmilyen előzetes programozói tudás nem szükséges, a célunk mindössze az, hogy kiszűrjük azokat, akik nem rendelkeznek digitális írástudással, mert a képzés feszített tempója miatt ezzel már rendelkezniük kell a felvételt nyert hallgatóinknak.”

[cegajanlo id=”greenfox”]

Reaktorlabs

A Reaktorlabs a cikkben szereplő többi intézménnyel szemben rögtön az első körben személyesen találkozik a jelentkezőkkel, akik 5-8 fős csoportokba osztva kapják meg az intézmény coach kollégája által összeállított feladatokat. Ezt követi az angoltudás és a logikai képességek felmérése, majd egy újabb személyes találkozó azokkal, akik az előző körökben nyújtott teljesítményük alapján elnyerték a bizalmat. Ezen a találkozón születik meg a végleges döntés is arról, hogy kik lesznek azok, akik megkezdhetik a képzést a soron következő kurzuson. Hájer Ádám, az intézmény ügyvezetője szerint a legfontosabb a szoftverfejlesztői gondolkodás elsajátítása: „Mi arra tanítjuk meg a hallgatóinkat, , hogy ebben a szakmában folyamatosan tanulniuk kell. Mire végeznek nálunk, képesek lesznek bármilyen probléma megoldásához hozzálátni.”

[cegajanlo id=”reaktorlabs”]

Szinte mindenki el tud helyezkedni

Az intenzív kurzusok általában nem rendelkeznek akkreditációval, azonban ezt a tényt az előnyükre fordítják azáltal, hogy valós problémák megoldásában segítenek a képzéseikkel. Hogy mit is jelent ez a gyakorlatban? Azt, hogy a képzések tematikája akár az adott kurzuson belül is változhat a partnercégek visszajelzései alapján, vagyis teljes mértékben a piaci igények határozzák meg azt, hogy mit tanuljanak a tanfolyamok résztvevői. Így mindenki jól jár, hiszen a diákok olyan tudást kapnak, amelyre biztosan van aktuális igény a munkaerőpiacon, a cégek pedig olyan munkavállalókat találnak majd a feltölteni kívánt pozíciókba, akik rendelkeznek a megfelelő tudással azok betöltéséhez.

A szigorúnak és hosszadalmasnak tűnő kiválasztási rendszerek mellett ez a másik oka annak, hogy az intenzív képzéseket sikerrel teljesítő tanulók közül rengetegen azonnal egy új munkahelyen landolnak a képzés után. A cikkben szereplő négy intézmény közül három esetén már lezárt kurzusok tapasztalata alapján tudható a 97% fölötti arány, a METU Jump esetén pedig a többi megszólalóhoz hasonló alapos kiválasztás enged arra következtetni, hogy az ő képzésüket elvégzők is hamar találnak majd megfelelő állást maguknak. A landolás szó persze megtévesztő, hiszen ezek a tanulók nem ajándékba kapják az új pozíciót – kemény munka áll mögöttük, ami már a jelentkezés pillanatában elkezdődött, hiszen előbb a felvételi döntést meghozók előtt kellett bizonyítani a rátermettségüket, majd a képzések során folyamatosan a maximumot nyújtani.

IT-sok és papok

Jó pap holtig tanul, szól az ismert mondás, ami különösen igaz az IT szakmák képviselőire – főleg akkor, ha eleve nagyon specifikus tudást szereztek egy rövid, intenzív kurzuson, de szeretnének fejlesztőként is előrelépni. Szerencsére a képzéseken megszerzett tudás jó alapot ad ahhoz, hogy a későbbi munkahelyükön, a tanultakat a gyakorlatban is kamatoztatva új területeket ismerjenek meg, és folyamatosan fejlesszék magukat, így gyakorlatilag bárhová elérhetnek a szakmán belül, ha a lelkesedésük kellő szorgalommal és tudásvággyal párosul!

Ha a fentiek felkeltették az érdeklődésedet, akkor nézz körül a képzések között is, hasonló tartalmakért pedig kövess minket a Facebook-on!