Látod, pedig nincs is ott!

Egyéb Olvasási idő:4 perc

Bár a cég leginkább a hagyományosnak mondható fejlesztéssel foglalkozik a legtöbbet, időről időre képbe kerülnek olyan területek, amik nem kapcsolódnak szorosan a meglévő projektekhez – ilyen módon indultak el a VR, és az AR fejlesztések is, mint olyanok, amelyeknél látszódott valamilyen kitörési pont. A konkrét irányokról és az AR fejlesztések hátteréről Thier Richárd Istvánnal és Surányi Balázzsal, a Grepton IT szakértőivel beszélgettünk.

IThon.hu: Meséljetek egy kicsit arról, hogy is indult el az AR/VR vonal a cégen belül!

Thier Richárd: Már vagy 5 éve intenzívebben foglalkozunk a K+F-fel a Greptonnál, így nem számít újdonságnak, hogy olyan témákba is belevágunk, ami nem szükségszerűen kapcsolódik a már meglévő projektjeinkhez. Az AR/VR irányt konkrétan én hoztam be, de nyilván kellett a támogatás a vezetés részéről is, hogy mélyebben beleáshassuk magunkat.

IThon.hu: Melyik a jellemzőbb irány, az AR, vagy a VR?

T.R.: Egyre több az AR fejlesztés, ami most kicsit HoloLens centrikus lett ez, de természetesen nem csak HoloLenssel és nem csak AR-rel foglalkozunk. Ez az eszköz még nem is létezett, amikor mi elkezdtünk ezzel a területtel foglalkozni, de már akkor tudni lehetett, hogy hamarosan érkezik. Kezdetben mobileszközös AR/VR dolgokba is belefogtunk, ott nagyon sokat tanultunk, majd amikor megérkezett a HoloLens, akkor elkezdtünk erre az eszközre koncentrálni.

[cegajanlo id=”grepton”]

IThon.hu: Mennyire követitek a konkurenciát, akár itthon, akár világszerte?

T.R.: Amikor elkezdtünk ezzel a területtel foglalkozni, akkor intenzívebben követtük a versenytársak tevékenységét is. Amit tudni lehetett azt összegyűjtöttük: ki mit fejleszt, mik fognak kijönni, milyen alkalmazási területek várhatók és hasonlók. Aztán elkezdtek gyűlni a munkák, és kevesebb idő maradt arra, hogy másokkal foglalkozzunk, de azért továbbra is igyekszünk követni, ki hogy halad előre. Ez nem is különösebben nehéz feladat, hiszen a legtöbben nem nagyon rejtőzködnek, aki ezzel foglalkozik, az szívesen mutatja meg, amit csinál – a saját online felületein is, ami könnyen követhető.

IThon.info: Milyen típusú cégek a jellemző megrendelőitek AR/VR vonalon?

T.R.: Az Ipar 4.0-val összefüggésben az autóiparból jellemzőek a megkeresések, de volt már security jellegű megbízásunk is, érdeklődők pedig a legkülönfélébb területekről érkeznek.

IThon.info: Van esetleg olyan terület, ahonnan ugyan még nem volt érdeklődés, de szerintetek nagyon jól lehetne ott alkalmazni ezeket a megoldásokat?

T.R.: Igen, vannak olyan területek, ahol szerintünk nagyon jó projekteket tudnánk megvalósítani, de nem mindig van kapcsolódási pontunk ezekhez, nem tudjuk megszólítani őket. A kulturális, történelmi területben én személy szerint nagyon sok fantáziát látok: könnyen megoldható például egy olyan jelenet, amikor a valós térbe megérkezik egy jelenet szereplője, aki teljesen korhű ruhában van. A lézerteges, szabadulószobás vonal is lehetne érdekes, de ott azért komolyabb igénybevételnek vannak kitéve az eszközök, össze-összekoccannak a dolgok, ezek pedig érzékeny és drága eszközök, szóval ezen a területen egyelőre nem nagyon lehet elindulni. Ezen kívül az orvoslás felé is szívesen nyitnánk, megoldható lenne például, hogy egy CT „szeleteit” térben, egyben tegyük láthatóvá, vagy akár csináljunk egy dobogó szívet ábrázoló hologramot, amit aztán szét lehet szedni, lehet látni a belsejét…

IThon.info: Volt olyan projekt, ami kifejezetten nagy falat volt, komoly kihívás elé állított titeket?

T.R.: Mindegyik komoly kihívás, de van amit gyorsan meg tudunk csinálni. Érdekes adalék, hogy van, amit bonyolultnak gondolnak az ügyfelek, pedig nagyon egyszerűen megvalósítható, és előfordul ennek a fordítottja is. Sokan nem tudják azt sem, mi a különbség az AR és a VR között, ezért inkább azt mondjuk nekik, hogy hologramokat képzeljenek el, mert ezt könnyebben megértik. Voltak persze nehezebb feladatok, de eddig minden akadályt sikerrel vettünk.

Surányi Balázs: Inkább most vannak olyan projektek folymatban amik kihívások lesznek. El kellett jutni arra a szintre, hogy az emberek tudatában megjelenjen, hogy egyáltalán van AR. Kihívás mindig van mert teljesen új technológiáról beszélünk, de most jönnek be azok a projektek amelyek során az emberek majd szép lassan megértik, hogy milyen sokrétűen felhasználhatók ezek a megoldások.

IThon.info: Az eddigi ügyfelek honnan érkeztek? Itthonról, vagy inkább külföldről vannak ilyen jellegű megbízásaitok?

T.R.: Volt egy érdekes történet, amikor egy YouTube-ra feltöltött videó után egy érdeklődő gyakorlatilag repülőre szállt, és besétált az ajtón azzal, hogy mondjuk el neki, hogy tudná megvenni ezt a dolgot, de ez egy extrém eset volt. Amúgy inkább itthonról vannak megrendeléseink, de azért előfordulnak megkeresések külföldről is.

IThon.info: Mennyire számítanak laikusak a megrendelők? Mennyire tudtok velük szót érteni az együttműködés folyamatában? Mindig minden félnek egyértelmű minden? 

S.B.: A leendő ügyfeleknek mindig tartunk egy bemutatót, ahol láthatóvá tesszük, hogy mik ennek a dolognak a lehetőségei, az előnyei, vagy épp a hátrányai és a korlátai. Ez alapján tudunk elkezdeni érdemben tárgyalni velük. Accountokat részben azért nem használunk közvetítőként, mert plusz egy láncszem, ahol félrecsúszhatnak információk – ebben a témakörben sokkal jobb, ha olyasvalaki tartja a kapcsolatot az ügyfelekkel, aki maga is teljes mértékben érti a folyamatokat.

T.R.: Valóban fontos kiemelni, hogy itt sok esetben az ügyfél sem tudja pontosan körülírni, hogy mit szeretne, mivel nem tudja pontosan, hogy mik a lehetőségei. Illetve az is előfordul, hogy bizonyos dolgokra teljesen alkalmas lenne ugyan, de az adott területről nem érkezik megkeresés, mert nekik még nem jutott eszükbe az AR megoldások használata.

IThon.info: Ennek az is lehet az oka, hogy szükségszerűen drága dolognak tartják – mennyire az, illetve mennyire tudtok pontosan árazni?

T.R.: Általában jól becsüljük fel a munka mennyiségét, szóval elég pontos árajánlatokat tudunk adni.

S.B.: Amit már csináltunk, azt be tudjuk árazni, de ez a dolog ott tart most, mint kezdetben a mobilalkalmazások fejlesztése. Eleinte nem lehetett mindenre rendes árat mondani, de az évek alatt kiforrta már magát annyira a szakma, hogy pontosan lehessen tudni az árakat, a munkaigényt. Szerintem egy-két éven belül ez is elér arra a szintre, hogy pontosan tudjunk árazni a “nem kézenfekvően AR-esíthető” ügyféligények alapján.

T.R.: Jelenleg tehát az a felállás, hogy ha valaki érdeklődik és vannak ötletei, akkor nem feltétlenül arra adunk ajánlatot közvetlenül, hanem meghallgatjuk a problémáit, ötleteit és közösen választjuk ki azt az irányt, amihez az új technológia illeszkedik és amit kiszámíthatóan meg is lehet csinálni.

Ithon.info: Edukációs szempontból mit mondanátok azoknak, akik ezzel szeretnének foglalkozni a jövőben?

T.R.: A fő csapásirány jellemzően a 3D fejlesztés. Ha valaki 3D-s játékfejlesztőként dolgozik, ott azért komoly átfedések vannak az ipari felhasználással, hiszen ugyanaz az alapja. Emellett nem árt, ha van egy komolyabb elméleti háttér is – jellemzően azok a dolgok, amikről sokan úgy gondolják, hogy „na ezt is feleslegesen tömték a fejünkbe az egyetemen…” Az ilyen jellegű feladatokhoz ugyanis nem elég meglévő szoftverkönyvtárakat behatóan ismerni, mert sok esetben mi írjuk ezeket a K+F projekt során. A másik részéhez, vagyis a megjelenő hologram előállításához jó 3D-s modellezői, vagy grafikai tudás szükséges.

S.B.: Emellett fontos, hogy ne csak dolgozni akarjon hanem akarjon új dolgokat megtanulni, ne csak a pénz motiválja. Nagyon sok olyan dolog van, amihez nincs készen rendelkezésre álló tudás, nincsenek kész megoldások, hanem nekünk kell előállítani ezeket. Ha kell, akkor pedig publikáljuk is ezt.

T.R.: Azt mindenképpen kiemelném, hogy akinek komoly algoritmizálási tudása és problémamegoldó képessége van és egy kicsit ért a grafikához is, azt tárt karokkal várjuk. A hiányzó tudást mi át tudjuk nekik adni, másfelől ők sok esetben nem is tudják jól kamatoztatni a képességeiket a hagyományos fejlesztői munkakörökben.

Mindenképpen érdemes lesz nyomon követni, hogy milyen új területeket hódít majd meg az AR és a VR technológia. Ahogy a fentiekből is kiderült, az ipari felhasználás mellett a kultúrában, és az orvostudományban is kreatívan felhasználható megoldások születhetnek az alkalmazásával!

Amennyiben érdekesnek találtad ezt a bejegyzést és szeretnél hasonló tartalmakat olvasni, kövess minket a Facebook oldalunkon!