Az Üzemeltetési projektmenedzser különböző IT módszertanok alapján egy vállat IT üzemeltetési területéhez kötődő projektek indítási, előkészítési, tervezési, végrehajtási és ellenőrzési feladatait látja el. Meghatározza a projektek hatáskörét / terjedelmét, menedzseli az erőforrásokat és projektfeladatokat, működteti a változáskezelési folyamatokat, kommunikálja a projekt eredményeket, lebonyolítja a különböző átadás–átvételi lépéseket. Folyamatosan felügyeli és dokumentálja a projekt állását, előrehaladását, illetve projektelemzéseket készít, felelős a projekt teljes életciklusán keresztül a költségek menedzseléséért is. Folyamatosan tartja a kapcsolatot a projekttagokkal, a megrendelőkkel, alvállalkozókkal és társterületekkel.
Az alkalmazott projektmenedzsment módszertan sokféle lehet, ez általában a vállalat / szervezet működésétől, felépítésétől, kultúrájától függ. Üzemeltetési jellegű projekteknél a hagyományos projektmenedzsment vagy vegyes (hagyományos és agilis) módszertanok a jellemzőek.
Az Üzemeltetési projektmenedzsereknek azon üzemeltetési területen dolgozók közül kerülnek ki, akiknek szakmai ismeretekein kívül érdeklődésük van a menedzsment feladatok iránt. Jó szervezési, irányítási készségekkel kell rendelkezniük, és természetesen képben kell lenniük az alkalmazott projektmenedzsment módszertannal, és a projekt során menedzselt technológiákkal, eszközökkel. Sok esetben a kapcsolódó ipari szabványok és valamilyen szoftveres projektmenedzsment segédeszköz (pl. Microsoft Project, Trello, JIRA, Teamwork, Planner, MindMaps, Excel stb.) ismerete is elvárás.