„Az üzemeltetési munkakörökben elvárt kompetenciák túlmutatnak az alapos technikai ismereteken.” – Ismerd meg, milyen sokoldalú az IT üzemeltetés területe!

Főterület Olvasási idő:9 perc

Audi_cover

Ahogy az informatika minden ága, az üzemeltetés is rengeteg változáson ment keresztül az elmúlt években, egyre komplexebb munkakörök kínálnak izgalmas karrierlehetőséget a területen. Az Audi Hungaria hazai jármű-és motorgyárában a  kb. 200 fős informatikai csapat közel 80%-a az üzemeltetés területén dolgozik, munkatársaik szerteágazó tapasztalata, illetve tevékenységük összetettsége révén alaposan ismerik a szakma minden pillérét.

logo_audiA győri székhelyű AUDI HUNGARIA Zrt. az Audi Konszern tagja, az Audi és Volkswagen Konszern központi motorszállítója. Évente közel kétmillió erőforrás, köztük elektromos meghajtások is készülnek a vállalatnál. Győrben gyártják az Audi TT Coupé és TT Roadster, valamint az Audi Q3 és az Audi Q3 Sportback modelleket. Az Audi Hungaria számos alumínium karosszériaelemet szállít különböző Volkswagen konszernmárkák számára, valamint egyre jelentősebb fejlesztési tevékenységet – járműhajtás- és járműfejlesztés – folytat. Az Audi Hungaria IT területe széleskörű portfólió mentén szolgáltatja IT rendszerek, üzleti folyamatok és szolgáltatásprojektek üzemeltetését és folyamatos fejlesztését a legmodernebb technológiák segítségével. IT szervezetének szerves részét képezi az IT Shared Service Center (SSC) terület, ahol szolgáltatói szemlélet mentén vállalatukon átívelően, konszern szinten foglalkoznak megbízásokkal.

Hidi Mariann figyelemre méltó karriert épített a cég kötelékében, operatív üzemeltető kollégából vált a  közel 100 fős ún. Shared Service Center terület vezetőjévé. Az Audi Hungariánál saját útján keresztül tapasztalta meg a fejlődési lehetőségeket, tanulási utakat és egyben kihívásokat. Mariann felkészültsége, lelkesedése, elkötelezettsége olyan vezetői hozzáállást képvisel, amellyel nem minden nap találkozni: nézd meg a vele készített videónkat!Beszélgetésünkből kiderül, hogy hogyan telnek a mindennapok egy nagyvállalat üzemeltetési osztályán, megtudhatod, milyen képességekre, tudásra van szükséged, ha ezen a területen szeretnél karriert építeni, és az is kiderül, hogy hogyan szerezhetsz értékes szakmai tapasztalatot akár már az egyetemi évek alatt!

ITmap: Hogyan épül fel az üzemeltetési osztály az Audi Hungariánál, milyen főbb területei vannak, és mivel foglalkoznak az egyes csoportokban?

Hidi Mariann: Az Audi Hungaria motorokat és autókat gyárt győri gyárában, ami egy speciális helyzetet teremt üzemeltetési szempontból is: kiszolgáló közeg vagyunk, azzal a fő feladattal és céllal, hogy a termelési folyamatok a hét minden napján éjjel-nappal, szakmai nyelven fogalmazva 7×24-ben működhessenek. Döntő többségében az Audi és a Volkswagen konszern megoldásait használjuk, amely a gyakorlatban azt jelenti számunkra, hogy bár több esetben önállóan dolgozunk, de nagy arányban együttműködünk a vállalatcsoporttal  – legyen szó rendszertervezésről- bevezetésről, vagy akár a felmerülő problémák megoldásáról. Az IT üzemeltetésnek két fő vonala van a cégnél: az egyik az alkalmazások, szoftverek üzemeltetése (Alkalmazás üzemeltető, DevOps mérnök, IT üzemeltetési architekt), a másik pedig az infrastruktúra üzemeltetés. Ez utóbbiba tartozik többek között az hálózatok, szerverek és adatbázisok üzemeltetése, az IT eszközpark menedzselése. (IT technikai támogató szakember, Linux rendszergazda– és mérnök, Mainframe üzemeltető, Virtualizációs szakértő munkakörök) Csapatunk felelőssége tehát, hogy a  cégünk valamennyi folyamatát támogató informatikai rendszerek összessége, illetve az azokhoz kapcsolódó háttér infrastruktúra zavartalanul működjön.

ITmap.hu: Ha a teljes szervezet szintjén nézzük, melyek azok a főbb társterületek, akikkel üzemeltetőként együtt kell dolgoznotok a megfelelő eredmények elérése érdekében?

Hidi Mariann: Mielőtt a szervezeti kapcsolódási pontokat megnézzük, fontos hangsúlyozni, hogy a fent említett két alterület sem egymástól függetlenül működik a mindennapokban, hiszen sokszor közösen kell megoldanunk különböző feladatokat: vannak olyan esetek, amikor a szoftverüzemeltetőknek be kell vonniuk az infrastruktúra területen dolgozó munkatársakat, mert hálózat, szerver, vagy akár adatbázis oldalon felmerült zavarral találkoznak. Szervezeti szinten ki kell emelni az IT biztonsági területtel való együttműködésünket, hiszen a rendszerek, alkalmazások egyik alapvető pontja a XXI. században a támadások kivédése.  A megfelelő védekezési stratégiák kialakításában üzemeltető kollégáink is fontos szerepet játszanak, a rendszerek tervezési fázisában szigorúan követnünk kell a biztonsági terület által definiált szabályázórendszereket. Az IT projektmenedzsment a másik olyan társterület, ahol elengedhetetlen a közös munka: az üzemeltetésen dolgozó kollégáink fogják képviselni a bevezetett rendszereket, alkalmazásokat, ezért a koncepciók kidolgozásában, egy-egy kérdés véleményezésében stabil háttérbázisa vagyunk az ott dolgozó munkatársaknak.

Visszakanyarodva az üzemeltetésen belüli területekre, az Audi Hungariánál egyértelműen az alkalmazás-, illetve szoftverüzemeltetésen van a nagyobb hangsúly. Üzemeltető munkatársaink 2nd level support szinten helyezkednek el.Ez azt jelenti, hogy minden gyárban van egy helyszíni csapat, aki helyi szinten a 1st level support feladatokat látja el, közvetlenül a felhasználókkal próbálják az elsődleges problémát megoldani. Amennyiben mélyebb tudásra, magasabb szintű ismeretekre van szükség, akkor érkezünk mi.

ITmap.hu: Mit takarnak ezek a mélyebb ismeretek, mi szükséges ahhoz, hogy a csapatban dolgozók sikeresen el tudják látni mindennapi feladataikat?

Hidi Mariann: Üzemeltetésen dolgozó kollégáink esetében értelemszerűen nagyon fontosak a széles körű informatikai ismeretek, emellett azonban a folyamatismeret is elengedhetetlen ahhoz, hogy megfelelő színvonalon tudják végezni munkájukat: az üzemeltetett szoftverek alapos ismeretén túl azt az üzleti folyamatot is meg kell érteniük, ahova az adott alkalmazás kapcsolódik.

A munkánkban a technikai ismereteken túl az egyéni kompetenciák is kiemelt hangsúlyt kapnak: tudni kell megfelelően kommunikálni, legyen szó akár társterületekkel való együttműködésről, akár a csapaton belüli közös munkáról. Meg kell tudni osztani az információkat, a csapatmunka elveit követni kell, egy-egy nehezebb helyzetben szükség lehet konfliktuskezelésre, emellett higgadtan, de gyorsan kell tudni reagálni a felmerülő problémákra. Az üzemeltetési munkakörökben elvárt kompetenciák nagyvállalati környezetben tehát túlmutatnak az alapos technikai ismereteken.

Területünk sajátossága, hogy kollégáink a napi feladatok mellett készenléti ügyeletet is ellátnak, tehát munkaidőn kívül is hívhatók a riasztási lánc alapján a belső szabályokban definiált szituációkban. A készenlét elsősorban a gyártáskritikus alkalmazásokhoz kapcsolódóan kiemelt fontosságú, hiszen ezen  rendszereknek állandó lefedettséget kell biztosítaniuk a gyártás folyamatosságához. Előfordulhatnak olyan esetek is, amikor egy-egy helyzet megoldásában a 3rd level support kollégákhoz fordulunk, akik az adott szoftvert fejlesztő kollégákat takarják, és kódszinten ismerik az érintett rendszert.

Hidi_Mariann_Audi
Hidi Mariann, az Audi Hungaria Csoport szintű IT Szolgáltatások területének vezetője

ITmap.hu: Milyen fejlődési, illetve előrelépési irányok vannak az üzemeltetési területen, milyen karrieréletutat kínáltok kollégáitoknak, illetve mit vártok el a szakemberektől az egyes karrierlépcsőkön?

Hidi Mariann: Aki fejlődni szeretne, megtalálhatja a maga útját az Audi Hungariánál. A szakmai fejlődési ívet az adott munkakörben megszerzett tapasztalat, kompetenciák és képességek is predesztinálják. A lépcsőfokokon haladva egyre mélyebb és szerteágazóbb szakmai tudás az elvárt, az ismereteknek egyre magabiztosabban meg kell jelenniük. Pályakezdőként vagy az adott szakmacsoporton belül még kevesebb tapasztalattal rendelkező kollégáknál a szakmai kompetenciák, a folyamat- és szabályrendszerek elsajátítása az elsődleges cél, a medior kollégáknak pedig – többéves tapasztalati hátterüknek köszönhetően – már kialakult a hely- és folyamatismeretük, az IT világot komplexitásában, az összefüggéseket értelmezve tudják kezelni, ismerik az Audi Hungaria és a Volkswagen konszern irányelveit, a problémákat hatékonyabban tudják orvosolni. A szenior kollégáktól már a nem szakmai kompetenciákban is példamutatást várunk el a kevésbé tapasztalt kollégák fele. Legyen szó információmegosztásról, delegálásról, számonkérésről, megfelelő kommunikációs készségről, vagy akár konfliktuskezelésről, tárgyalási képességről. Ezen munkatársaink már kevésbé a napi üzemeltetési feladatokban vesznek részt, a megfelelő informatikai környezet továbbfejlesztésével, life cylce management-tel (a rendszerek életciklusának kezelésével), rendszerbevezetésekkel foglalkoznak.

Ha az úgynevezett vertikális irányvonalat nézzük, ha valaki a szakmai oldalon szeretne maradni, de több felelősségvállalással, döntéshozatallal, vannak olyan speciális munkaköreink, amelyek keretében erre lehetőség nyílik. Ezekben a specialista szerepkörökben stratégiai fontosságú technológiai fejlesztésekkel, témákkal, illetve azok átültetési lehetőségeivel foglalkoznak a kollégák, olyan projektfeladatokon dolgoznak, amelyek szakmailag előremutató megoldásokat hordoznak. Ezen túlmenően pedig különböző szakmai eseményeken és grémiumokon képviselik az Audi Hungaria IT területét, ezen keresztül pedig az Audi Hungariát.

A menedzsment irányba történő fejlődés is kiemelt figyelmet kap cégünknél, amelyet legjobban talán saját karrierutam jelképez: végigjártam a teljes ranglétrát, üzemeltettem rendszereket, voltam készenlétben, így pontosan tudom, mit jelent a 7×24-es szolgálat. Dolgoztam csapatvezetőként, amely szerepkörben a szakmaiság mellett meglátták bennem a vezetői kompetenciákat is: a munkatársakkal való foglalkozást, az együttműködést, a motivációs képességet, a társterületekkel való hatékony kommunikációs képességet. Így kerültem több mint 10 éve a menedzsment körbe, azon belül is az IT terület egyik vezetői pozíciójába.Ha valakiben megvannak a szükséges kompetenciák, és ami még fontosabb, az eltökéltség és a fejlődni akarás, az Audi Hungaria eszközöket és lehetőséget kínál a fejlődésre.

ITmap: Amikor új kollégákat kerestek, milyen ismeretek meglétére figyeltek, mivel kell rendelkeznie annak, aki az Audi Hungaria üzemeltetési csapatához szeretne csatlakozni?

Hidi Mariann: Elsősorban olyan kollégákat keresünk, akik informatikusként, mérnökinformatikusként, gazdaságinformatikusként végeztek. Mivel német hátterű vállalat vagyunk, a német és/vagy angol nyelv kommunikációképes ismerete elengedhetetlen. Bár az informatika nyelve az angol, az Audi és Volkswagen konszern kollégáival nagy részben németül kommunikálunk. Így, ha egy jelölt nem megfelelő szinten, esetleg egyáltalán nem beszél németül, akkor azt is keressük, hogy nyitott-e további idegen nyelv elsajátítására, amelyet természetesen megfelelő képzésekkel nem csak támogatunk, hanem biztosítunk is. Az interjúkon a nyelvtudást minden esetben vizsgáljuk, a munkavégzéshez ideális alapot biztosító nyelvismeret kiválasztási folyamatunk fontos pontja.

Szakmai szempontból pedig mindig az adott alkalmazás, illetve infrastruktúra üzemeltetés technológiáinak függvényében keressük leendő munkatársainkat. Vizsgáljuk az adatbázis ismereteket, az operációs rendszerekhez (Windows, Linux) kapcsolódó tudást, a scriptelési nyelvek ismeretét (javascript, powershell), a programozási nyelvekben való jártasságot ( elsősorban C#), másik oldalról pedig az üzemeltetési folyamatok ismeretét (hibajegyek kezelése, service request-ek feldolgozása, change-ek végrehajtása) is felmérjük.Hiszen ahogy sok nagyvállalatnál, nálunk is az ITIL módszertan (Information Technology Infrastructure Library) elvei szerint zajlik a mindennapi munkavégzés. A legújabb technológiákat követve bizonyos pozíciókban cloud, 5G, vagy épp konténertechnológiák ismeretét is elvárjuk, emellett az IT biztonság területén szerzett ismeretek is nagyon értékesek.

Ahogy már említettem, szakmai ismereteken kívül nagyon fontos az egyéni képességek megjelenése is, amelyet természetesen a kiválasztás folyamán sem hagyunk figyelmen kívül.

ITmap.hu: A tapasztalt jelöltek mellett az utánpótlás kérdése is központi téma a legtöbb nagyvállalatnál: milyen programjaitok vannak a jövő üzemeltető generációjának megszólítására?

Hidi Mariann: Az Audi Hungariánál az utánpótlás szervezésének fontos pillére az egyetemekkel való együttműködés, a régióban kiemelten a győri Széchenyi István Egyetemmel. Gyakornoki programunkban a fiatalok az egyetemi keretekhez igazodva ismerik meg az iparági környezetet, a gyakorlatban láthatják azt, hogy egy termelővállalatnál milyen megoldásokkal dolgoznak, megismerik a napi feladatokat. A gyakornokok hetente három-négy, de akár öt napot is eltöltenek nálunk, így egyre több feladatba tudjuk őket bevonni. A diploma megszerzéséig így mi is és ők is fontos benyomásokat szereznek, amelyek meghatározóak egy esetleges közös munkáról való döntésben. Összességében nagyon pozitívak a tapasztalataink a gyakornokokkal kapcsolatosan, a program nagyban segít bennünket növekedési igényeink lefedésében.

A duális képzés egy magasabb szintre emelt képzési forma, amely az egyetemi évek legelejétől, hét féléven át tart. A képzésben résztvevőket mi választjuk ki, a programban a hallgatók kezdetektől egy egyedi tanterv mentén folytatják tanulmányaikat, emellett a teljes képzés során támogatjuk őket az ipari tapasztalat megszerzésében, és természetesen ösztöndíjban részesülnek. A hallgatók gyakorlati időszaka egy olyan vállalati környezetben tud megvalósulni, ahol széles körben megismerkedhetnek a legújabb technológiákkal, innovatív projektekben vehetnek részt. A vállalati kultúra megismerésével támogatjuk a hallgatók beilleszkedését, folyamatos visszajelzésekkel és kompetenciafejlesztéssel ösztönözzük őket a fejlődésre, jobb teljesítményre.

Gyakornoki programunk keretében szorosan együttműködünk a Széchenyi István Egyetemmel , emellett a hallgatók kreatív műhelytevékenységet folytatnak az ún. IT Innovációs laborunkban, ahol projektfeladatokon keresztül van lehetőségük megismerkedni cégünk folyamataival, illetve új technológiákat próbálhatnak ki.

ITmap.hu: Egy közel 100 fős területen nem magától értetődő az egy csapathoz való tartozás érzését kialakítani, erősíteni, fenntartani. Milyen eszközökkel, megoldásokkal próbáljátok mindezt megteremteni?

Hidi Mariann: Nagyon sikeres a területen belül az a kezdeményezés, amelynek keretében arra ösztönözzük a kollégákat, hogy ha érdekességet, vagy bármi olyat látnak, hallanak, amit szívesen megosztanának, megbeszélnének másokkal, akkor azt tegyék meg. Ehhez kreatív sarkokat alakítottunk ki, amelyek színvilágukban is az otthonosságot képviselik, személyesebb környezetet teremtve, biztatva a beszélgetésre, gondolatcserére. Mindennapi munkánkban erős strukturáltságot élünk meg, fontosnak tartom, hogy ebből legyen lehetőségük kiszakadni a kollégáknak. A munkatársainkkal közösen szervezünk alkalmakat, amelyekre bármelyik kollégánk becsatlakozhat, akit érdekel az adott téma. Ezt a mára már bevett gyakorlatot az sem törte meg, hogy az utóbbi időben nem tudtuk kihasználni a beszélgetősarkokat, viszont jó látni, hogy kollégáink virtuálisan is ugyanolyan szívesen részt vesznek ezeken az eseményeken, mintha az irodában tartanánk őket. A pandémiahelyzet kapcsán egyik munkatársunk azt a problémakört járta körül, hogy az informatika hardveroldalról elkezdett szárnyalni, viszont az autóipar nehézségekbe ütközött, az online eseményen ennek okairól, hatásairól érdekes szakmai beszélgetés kerekedett.Hétköznapibb példával élve, vezetőként nagyon örülök annak, amikor egy-egy városi rendezvényen, legyen szó bornapokról vagy különböző fesztiválokról, kollégák egész csapatával találkozom. Ráadásul ezek a rendezvények nagyon jó lehetőséget kínálnak arra, hogy ne csak a munkatársak, de családtagjaik is találkozzanak, sok esetben mélyebb barátságok is kialakulnak.

A teljes IT terület szemszögéből az Audi Hungaria által szervezett vállalati rendezvények, a karácsonyi vacsora, a Mikulás, a Húsvét, a főzőnapok során találkoznak azok a kollégák, akik a hétköznapokban nem, vagy csak nagyon ritkán tudnak. Ezek az alkalmak az osztályokon átívelő kapcsolatépítés terepét is jelentik: több esetben olyan főzőcsapat áll össze, aminek tagjai a cég eltérő területeiről érkeznek, de a munka során van kapcsolódási pontjuk. Sokszor az ezek közben épülő kapcsolatok azok, amelyek a hétköznapi rutinban egy-egy szakmai problémát tovább billentenek.

ITmap.hu: A kikapcsolódástól kanyarodjunk vissza az adatokig: milyen érdekes információkat tudsz megosztani az Audi Hungaria üzemeltetési területével kapcsolatosan?

Hidi Mariann: Az egyik érdekes kérdés lényegében az összes informatikai területen, hogy hogyan alakul a női munkatársak aránya, hiszen még mindig kevés fiatal lány veszi egyáltalán fontolóra, hogy ezt a szakmát válassza. Munkatársaink nagyjából egyharmada nő, többségük a 40-50 éves korosztályból kerül ki. Ha már az életkornál tartunk,  kollégáink 70-80%-a 30-50 év közötti.

Az Audi Hungariánál üzemeltetőként nem kisebb feladatokon dolgoznak a kollégák, minthogy minden egyes nap prémium minőségű autók és motorok hagyhassák el a gyárat – az előírt mennyiségben. Munkájuk felelősségteljes, nagy odafigyelést és pontosságot igényel, de a sikerélmény a nap végén mindegyiküké.

Csatlakozz Te is Mariann csapatához: www.audi.hu/it

Ha szeretnél olyan munkakörben dolgozni, ahol nap mint nap látod a munkád eredményét, nézd meg, jellemzően milyen munkakörök várnak az üzemeltetés területén! Melyik illik Hozzád legjobban? Tesztjeinkkel Te is kiderítheted!