Van olyan cég, ahol a vezetőség elkötelezett a közös döntések, a nagyfokú egyéni szabadság, a szavahihetőség és a felelősségvállalás mellett. Persze a kerítés sehol nincs kolbászból...
Lehet, hogy eddig azt tapasztaltad, hogy a vezetők pusztán megszokásból dobálóznak a fenti szavakkal, de tartalom nincs mögöttük.
Lehet, hogy azt gondolod, ilyen úgyis csak a mesékben van.
De az is lehet, hogy érdemes esélyt adnod, és megismerned, hogy máshogy is lehet céget, projektet vezetni, mint ahogy a legtöbb multinál szokás.
Az elmúlt évek számos pozitívuma mellett nem rózsaszín fellegekben járva telnek a mindennapok az
Integral Visionnél sem, ugyanúgy vannak nehézségek, mint bárhol máshol, azonban a cég rálépett egy olyan egyedi útra, ami sok szempontból ígéretes a munkavállalóik számára.
Biztosan ismerős, amikor egy cégnél a kiválasztási folyamatban minden szépet és jót megígérnek, ódákat zengenek a jól szervezett folyamatokról, az érdekesnél érdekesebb és egyedibb projektekről, a jól működő csapatokról. Aztán a belépés után nem sokkal kiderül, hogy bizony hamar eltűnik a máz, és ami marad, az meg sem közelíti az elmondottakat, az ígéreteket - mindazt, amit vártál.
Az Integral Visionben - más fejlesztő cégekhez hasonlóan - az agilis szemlélet biztosítja az alapokat, a scrum és kanban elegye szabályozza a hétköznapokat. Ehhez jönnek hozzá az együttműködést és kommunikációt segítő módszerek. A szervezetben fél évtizede foglalkoznak a nonviolent communicationnel (röviden: NVC), ami egy informatikai keretrendszerhez hasonlóan iránymutatást ad a mindennapi együttműködéshez, csapatmunkához, sőt, még az ügyfélkommunikációhoz is.
Az alkalmazott módszer arra tanít, hogy hogyan lehet mások elnyomása nélkül érdeket érvényesíteni, hogyan lehet akár konfliktushelyzetben is úgy kommunikálni, hogy az a másik számára ne legyen bántó vagy sértő, mégis átmenjen az üzenet. A cél az, hogy az emberek világosabban és kevesebb félreértéssel tudjanak beszélni egymással.
Mielőtt azt mondanád, hogy ez is egyike a szokásos “nesze semmi, fogd meg jól” frázisoknak, nézzük meg, hogy a gyakorlatban mit is jelent mindez!
Az Integral Visionnél is fontos, hogy a szervezeti kultúra és a folyamatok az alkalmazott agilis módszertannal összhangban legyenek és erősítsék egymást. Ennek jegyében a kéthetes sprintek után mindig van egy ügyféldemo. Aki vett már részt ilyenen, tudja: az ügyfeleknek nem ritkán újabb igényei és elvárásai van azzal kapcsolatban, hogy mit szeretnének látni, ami rendben is van. A probléma ott szokott kezdődni, amikor a fejlesztő csapatok függetlenül attól, hogy egyetértenek-e a kérés tartalmával, bevállalják annak megvalósítását. Amikor ez mégsem sikerül maradéktalanul, a kapcsolat egyre feszültebb lesz, mindenki egyre idegesebbé válik, a stressz egészen a fejlesztőig hatol.
Talán te is átélted már, hogy egy ilyen szituáció mennyire kellemetlen és nehéz, egyértelműen a produktív munka és a projekthangulat rovására megy.
Az Integral Visionnél az új témák kiválasztásánál lényeges szempont, hogy az ügyfél partnerként fog-e viszonyulni az együttműködés során. Ha az alapfeltételek adottak, akkor az NVC használata sokat segít abban, hogy egyenrangú együttműködés jöhessen létre, és ne egy diktáló, fölé-alárendelt viszony. Lehetővé teszi ugyanis, hogy a szervezet képviselői el tudják magyarázni az ügyfeleknek, hogy mi az, ami valóban működik és mi az, ami felesleges, nem hatékony, vagy a befektetett idő (és természetesen az ügyfél pénze) belátható időn belül nem térül meg. Amennyiben nem parancskiadás és annak végrehajtása történik, hanem oda-vissza kommunikáció, illetve közösen elfogadott célok vannak, minimalizálni lehet a fenti, jól ismert helyzeteket, a fejlesztő cégnél pedig mindenkinek élhetőbb munkakörnyezetet lehet biztosítani.
Negyedéves tervezői workshop, ahol a kollégák saját kapacitásaikat a számukra kedves projektekre osztják szét, társasjáték formájában.
Vagy nézzünk egy másik példát! Ha az ügyfél e-mailben panaszkodik a projektmenedzsernek, ügyfélkapcsolattartónak, a legtöbb helyen mindenki úgy próbál kimászni egyedül a helyzetből, ahogy tud. Az Integral Visionnél az ilyen jellegű reklamációkra, kifogásokra közösen keresik meg a legmegfelelőbb választ. Egy ténylegesen úgy kell elképzelni, hogy mielőtt válaszlevelet küldenének az ügyfélnek, több emberen “keresztülmegy” az üzenet, és mindenki hozzátehet, elvehet, illetve véleményezheti, hogy a cég kommunikációs elveinek megfelel-e. Azaz, hogy az e-mail a helyzetet feltáró, konkrét, tényekre alapuló, pozitív kicsengésű. Természetesen nem minden reklamáció megy végig ezen a folyamaton, az igazán komolyak esetében azonban rászánják erre az időt.
De van más példa is az ügyfelekhez kötődő kommunikációra! Számos példát lehet látni arra, hogy az ügyféllel való kapcsolattartásra nincs keretrendszer, közösen elfogadott szabály bevezetve, ami ahhoz vezethet, hogy az ügyfél több fronton több mindenkivel egyeztet. Ezzel szemben egy kiszámítható metódus mindkét fél számára gördülékenyebbé teszi a kommunikációt, ezáltal a közös munka menetét. Az Integral Vision megoldásában éppen ezért az ügyfelek kéthetente közvetlenül a fejlesztőkkel is átbeszélik az igényeket. Így mind az ügyfelek, mind a fejlesztők számára van egy kifejezetten erre dedikált alkalom, amivel mindenki tervezni tud. Az ügyfélkapcsolattartó ezen túlmenően biztosítja a keretek kiszámítható működését, elmélyül az igényekben és támogatja azok megértését.
Emellett minden nap 13 és 15 óra között az egyik ügyfél által “csendes pihenőnek” titulált időszak van a cégnél, amikor mindenkinek biztosítva van, hogy teljes nyugalomban, zavartalanul dolgozhasson..
Magától értetődően a cégen belül egyéni szinten nem kötelező a kommunikációs módszer használata, ha azonban valakinek szimpatikus, és szeretné elsajátítani a tudományát, az Integral Vision támogatja a képzéseken való részvételt. Ez pedig nem csak egy kétnapos “gyorstalpalót” jelent, hanem több modulból álló sorozatot. Jelenleg sem használja minden kolléga, hiszen még csak véletlenül sem szeretnék ráerőltetni a munkatársakra, aki viszont követi az elveket, általában könnyebben és hatékonyabban tudja kezelni a konfliktusokat, nézeteltéréseket, melyek még a legjobb csapatban is előfordulnak.
Ami pedig a céghez pályázókat illeti: a céges szellemiség részeként az érdeklődő jelölteknek lehetőségük van a kiválasztási folyamat második körében megismerni a teljes csapatot (igen, mindenkit) az általuk alkalmazott agilis módszereket, ezáltal pedig a szervezeti kultúrát is. Nincs zsákbamacska, számukra kiemelten fontos, hogy ne csak szakmailag, de személyiségben is mindenképpen be tudjon illeszkedni az új kolléga.
Számos pozitívumra van tehát példa, bár mint minden út, a nonviolent communication módszerének bevezetése is rögös, nem magától értetődő, nem mindenki nyitott rá, és távolról sem csodaszer egy szervezet összes problémájára.
Azonban összességében el lehet mondani, hogy a fentieknek köszönhetően a kollégák szabadságfoka magasabb a cégnél, erősebb ráhatásuk van mindennapi munkájukra, mint korábban volt, emellett a cégen belüli jólét, az, hogy hogyan érzik magukat a munkatársak, mindenképpen pozitív irányba változott.
Az Integral Vision így elindult egy úton, amely bár nem mindig sikerekkel és hangzatos eredményekkel van kikövezve, de a nehézségekből igyekeznek tanulni, a legfontosabb azonban, hogy a vezetőség elkötelezett és következes az általuk képviselt értékekben. A legtöbbször pedig ezen áll vagy bukik minden.
Azt pedig, hogy a csapat és a módszereik mennyire jól tudnak működni a mindennapokban, az ügyfelek számtalanszor
vissza is igazolják:
"Az Integral Vision munkája jelentős hatással volt az üzletre. A látogatók és a kapcsolatok száma a platformon a munkájuk következtében exponenciálisan növekedett. A csapat egy kiváló minőségű terméket hozott létre, miközben tartotta a határidőket és a büdzsén belül maradt. A kommunikációs stílusukat külön kiemelném.” (Baneth András, a SpeakerHub alapítója és ügyvezetője)