Home office - az érem két oldala
Van olyan cég, amely eleve az ilyen típusú munkavégzésre rendezkedett be, és főleg távmunkásokkal dolgozik, máshol pedig a vezetés rugalmassága teszi lehetővé, hogy aki szeretne, éljen ezzel a lehetőséggel. Most induló sorozatunkban olyan cégeket mutatunk, be ahol ilyen vagy olyan módon, de jellemző a home office, de arra is választ keresünk, hogy vajon ez a lehetőség mennyire fontos a munkavállalóknak, ha épp új munkahely után néznének.
Sokan gondolják úgy, hogy az otthoni munkavégzés olyan lehetőség, ami minden helyzetben hasznos és praktikus, és vannak is erre utaló tapasztalatok, azonban a kép – mint mindig – ezúttal sem ennyire egyszerű. Bizonyos munkakörökben elengedhetetlen a személyes jelenlét, míg van egy sor olyan feladatkör is, ahol megengedhető, vagy épp kifejezetten előnyös a teljes távmunka, vagy a heti néhány nap otthonról végzett munka. A Qualysoft és az SPS Media is biztosítja ezt a lehetőséget a kollégák számára, és mindkét helyen pozitív tapasztalatokról számoltak be.
A Qualysoftnál például az összes IT-s pozíció esetén lehetséges, hogy a kolléga otthonról dolgozzon, azonban a legtöbb esetben elvárják, hogy heti legalább két napot az irodában is eltöltsenek az amúgy home office-olók. A cég HR Business Partnere, Bernáth Anikó elmondása szerint erre azért van szükség, hogy a csapat ténylegesen csapat legyen, meglegyen a személyes kapcsolat az együtt dolgozók között, és ne csak e-mailekben találkozzanak egymással – fontos, hogy a közös munka során a nevekhez arcok és élmények is kapcsolódjanak, ettől lesz egy munkahely közösség is egyben. Természetesen az otthoni napokon is fontos, hogy a kolléga elérhető legyen, ha szükség van rá, de direkt ellenőrizni nem szokták ezt. Ahogy Anikó elmondta: „A projekteken belül a sprintek szabnak olyan határidőket, amikhez mindenképpen tartanunk kell magunkat, emellett van egy olyan időelszámoló rendszerünk is, amit ugyanúgy kell vezetni, akár az irodában, akár otthonról dolgozik épp valaki. Ebből az elszámolásból, illetve abból, hogy a sprintek időben elkészülnek-e, jól követhető az elvégzett munka, nincs szükség a külön ellenőrzésekre.”
Az SPS Media esetén sokkal inkább távmunkáról beszélhetünk, semmint néhány nap otthoni munkavégzésről, azonban náluk a feladatok jellegéből fakadóan elvárás, hogy egy fél éves betanításon vegyenek részt az újonnan csatlakozók. Ezt a képzést a területi vezetőktől kapják meg, és a tapasztalatok azt igazolják, hogy ez a fázis nem megkerülhető a közös munkához. A fél éves periódus végén kérhetik az új kollégák, hogy végül távmunka-szerződéssel kerüljenek a cég alkalmazásába. Ez azért fontos igazán, mert gyakorlatilag megoldható a vidékről való bedolgozás, majdnem a budapesti fizetésért. Éppen ezért itt jellemzőbbek az ilyen szerződések, a közös munka során pedig a Qualysofthoz hasonlóan ők is egy belső rendszert használnak a folyamatok követésére. Ahogy Tóth Géza, tulajdonos/ügyvezető elmondta, esetükben egy saját fejlesztésű workflow rendszerről van szó, aminek köszönhetően az elmúlt több mint tíz évben nem is volt e-mailes, vagy skype-os kommunikáció a cégen belül. A rendszerben nagyon jól követhetők a projektekhez kapcsolódó folyamatok, ráadásul a rendszer archívum is egyben, így nem is jellemzőek az olyan vitás helyzetek sem, amelyek kommunikációs félreértésekből adódhatnak. Géza hozzátette: „A rendszer olyannyira stabil és követhető, hogy nagyon jól észlelhető a különbség akkor, amikor olyan ügyfél kerül a képbe, akivel a kommunikációt nem tudjuk bevinni ebbe a közegbe. Ilyenkor előjönnek azok a problémák, amelyek alapvetően minden esetben valamilyen félreértésből fakadnak.”
Az otthoni munkavégzéshez kapcsolódó motivációk is eltérők lehetnek ebben a tekintetben pedig már eltérés is látszik a két cég tapasztalatai között. Géza elmondása szerint, noha a távmunka abszolút jól működik, mégis vannak olyan élethelyzetek, amikor egy kolléga kifejezetten igényli a társaságot, az emberi közelséget. Konkrétan olyan esetről is beszámolt, ahol egy válás miatt fokozott igény merült fel arra, hogy szorosabbá váljon a személyes kapcsolattartás, de olyan is előfordult, hogy egy kollégát lelkileg megviselt, hogy bár külön dolgozószobája volt otthon, mégis rendszeresen került olyan helyzetbe, hogy a szintén otthon lévő kicsi gyermeke nem tudott mit kezdeni az „Apa most dolgozik” mondattal. „Sok esetben nem is annyira az adott ember személyiségén múlik, hogy mennyire működik a távmunka, hanem inkább a környezetén. Az előbb említett esetben a kolléga az irodai munkát preferálta, hogy ne kelljen folyamatosan lelki tusát vívnia magával, amiért egyszerre kell helytállnia a munkahelyi-, és az apaszerepében is. A másik felhozott példa, a válás esetén pedig úgy oldottuk meg a helyzetet, hogy sok esetben olyankor is telefonos egyeztetés zajlott, amikor a munka jellege ezt nem kívánta volna meg, de így tudtunk jobban jelen lenni a kollégánk életében akkor, amikor neki erre szüksége volt. Sajnos ő olyannyira távolról dolgozott, hogy a tényleges irodai munka abban az esetben nem lett volna megoldható, ezt pótoltuk a kicsit személyesebb telefonbeszélgetésekkel.” mondott el néhány személyes történetet a cég életéből Géza.
Anikó tapasztalata szerint, bár okozhat nehézséget a két szerepben való megfelelés, a néhány napos home office lehetősége alapvetően segít a kisgyereket a nagyszülőktől távol nevelő fiatal családoknak. „A munka és a magánélet egyensúlya nagyon fontos szempont, mivel úgy gondoljuk, hogy egy olyan helyzet az ideális, amikor nem kell szétszakadni, hanem meg lehet teremteni a harmóniát a két terület között. A rugalmas munkaidő, és a néhány otthonról dolgozós nap az eddigiek alapján nagy segítség a kollégáknak, de a lényeg éppen az, hogy mindenki megtalálja azt a felállást, ami a leghatékonyabb munkát teszi lehetővé. Így könnyebbé válik a több szerepben való folyamatos helytállás is.”
Mindkét cégnél előjött az irodába való rendszeres bejárás költségének témája is. Ezzel kapcsolatban mindkét helyen arról nyilatkoztak, hogy egyfelől komoly anyagi terhet róhat a munkavállalókra a napi szintű ingázás, ráadásul az utazással eltöltött idő is kifejezetten sok lehet, különösen, ha éves szinten nézzük ezt, ez pedig egy újabb szempont, ami a részleges, vagy akár teljes távmunka mellett szól azokban az esetekben, ahol a munka jellege nem követeli meg a folyamatos személyes jelenlétet.A Qualysoftnál úgy látják, hogy éppen az utazás, illetve a család, a megszokott környezet tartós hátrahagyása az, ami hátráltathatja a munkahelyváltást, így a távolabbról jelentkező álláskeresők esetén fontos szempont a home office lehetősége. Számukra így kinyílik a világ, hiszen úgy tudnak munkahelyet váltani, hogy nem kell elköltözniük.
Igyekeztünk az otthoni munkavégzés lehetősége szerint is kereshetővé tenni a cégeket az oldalon, de arra is kíváncsiak vagyunk, hogy neked mennyire fontos szempont az álláskeresésnél, hogy legyen lehetőséged otthonról (is) dolgozni?