Üzleti intelligencia… egy fogalom, amit mostanában egyre többet hallani, mégis kevesen ismerik a pontos jelentését. Mi tartozik bele az üzleti intelligenciába, mi nem, és IT szakemberként mennyit érdemes erről tudnod? Válaszok a cikkben :)
Az üzleti intelligencia nem (csak) annyit jelent, hogy intelligens módon állunk az üzlethez, a fejünket használva. A Wikipédia definíciója szerint „az üzleti intelligencia (angolul Business Intelligence, röviden BI) gyűjtőfogalom; magában foglalja azokat az alkalmazásokat, legjobb gyakorlatokat, eszközöket – beleértve az infrastruktúrát is -, amelyek lehetővé teszik, hogy megszerezhessünk és felhasználhassunk olyan információkat, amelyek fontosak ahhoz, hogy az üzleti döntéseket és így az üzleti teljesítményt javítsuk.” Voltaképpen mondhatjuk azt is, hogy egy IT-csomagról beszélünk, amiben különböző eszközök vannak, és amelyek mind-mind hozzásegítenek a jobb döntésekhez. A fogalom az utóbbi időben kezd járvány-szerűen terjedni, ezért mi magunk is meglepődtünk, amikor azt olvastuk, hogy a kifejezést már az 1860-as években is használták. (Mai értelemben 1989-ben, Howard Desner használta először.) És ha már az etimológiánál tartunk, érdemes itt megemlíteni az Üzleti elemzést, melyet sokan a BI szinonimájaként használnak, míg mások szerint a két fogalom közt jelentős különbségek vannak.Mire jó az üzleti intelligencia?
A BI főbb területei – a teljesség igénye nélkül:
- Riportkészítés, jelentéskészítés, beszámoló készítés
- Dashboard-ok, vezetői irányítópultok készítése
- Üzleti, statisztikai elemzés
- Tervezés, előrejelzés, üzleti modellezés, forgatókönyvek (szcenáriók) készítése
- Elvándorlás, lemorzsolódás elemzése, ügyfélszegmentálás, csalások felderítése, hitelminősítés elemzés
- Webes látogatottság elemzése
- Adatok földrajzi elemzése
- Adatvizualizáció, grafikonok
- Adatbányászat