Kevesebb zavaró tényező – és kevesebb kommunikáció
Amikor az ember egy irodában dolgozik, másokkal körülvéve, az egyszerre lehet előny és hátrány. Hasznos, hogy bármikor tudunk kérdezni, és persze a szociális szempontok sem elhanyagolhatóak, építőleg tud hatni egy közös kávézás a konyhában, de könnyedén eljuthatnak hozzánk az információk informális csatornákon is – ugyanakkor zavaró lehet, hogyha lépten-nyomon jön egy e-mail, telefon, vagy kolléga, aki megakaszt a munkában. A Magyar Távmunka Szövetség kutatása alapján mindezek egy irodában eltöltött munkanap során, akár 60-100 perc munkaidő kiesést is jelenthetnek.
Az egyszerűség kedvéért, a “teljesen egyetértek” és az “inkább egyetértek” válaszokat egy kalap alá vettük. A Fundamenta távmunka-kutatása szerint a megkérdezettek 43%-a gondolja hatékonyabbnak az otthoni munkát, 32% azonban nem tudja meghatározni, melyik környezetben teljesít jobban.
A felmérésben résztvevők 44%-a szerint kevesebb a zavaró tényező, mintha irodában dolgoznának. Ezzel szemben 41% nyilatkozott úgy, hogy nehezebb a kapcsolattartás a kollégákkal, valamint a partnerekkel.
Hatékonyabb időbeosztás – vagy munkaholizmus?
A Fundamenta kutatása alapján a válaszadók 59%-a érzi úgy, hogy hatékonyabban tervezhető a munkaidő, mintha irodában dolgoznának, és 63%-a gondolja, hogy kevesebb stressz éri őket. Ez részben a körülményeknek is köszönhető, hiszen ritkábban kell megszakítani a munkafolyamatokat, nem kell a feladatot mindig újrakezdeni, könnyebb flow-ban maradni. A Magyar Távmunka Szövetség egyik kutatásában mutatta be a munkatöredezettségi mutatót, amellyel könnyedén mérhetővé válik, hogy a számítógépen végzett munkát hányszor szakítjuk meg. A diagramon is jól látható, hogy a vezetők, illetve a különböző területen dolgozók is fókuszáltabbak tudnak maradni, ha otthon dolgoznak.
Persze ennek vannak árnyoldalai is: a távmunkában dolgozók esetében nem ritka a a munkaholizmus, amikor úgy belemerülsz a feladatba, hogy észre sem veszed, mennyire elszállt az idő. Sőt, az is lehet, hogy miután kikapcsoltad a laptopot, még eszedbe jut valami, és újra elkezdesz dolgozni… Így a munkaórák könnyen belecsúszhatnak az estébe, éjszakába is, ami idővel felborult bioritmushoz vezethet.
A munka-magánélet egyensúlya akkor is nagyon fontos, ha otthon dolgozol – ezért is hasznos lehet, ha van egy külön szoba, amit a munkanap végeztével becsukhatsz. Láttad azt a videót, amikor a BBC interjú kellős közepén benyit a háttérben a kisgyerek? Egyszer cuki, de ha a skype meetingeket mindig félbeszakítja valami, vagy valaki, az egy idő után már inkább kínos lesz – neked és a partnereknek is.