Van, ahol gördülékenyen megy a járványhelyzet alatt az otthoni munkavégzés, van, ahol komoly nehézségekbe ütköznek, és van, ahol az elvárásokat meghaladva a megnövekedett hatékonyság tetten érhető az elvégzett feladatok számában.
A közel 130 magyarországi dolgozóból 100 fős mérnöki csapattal rendelkező
Quest | One Identity eddig különösen jól reagált a kihívásokra, az elmúlt időszakban még új belépő kollégát is köszönthettek. Hogyan sikerült ezt elérni? Min múlik egy ilyen helyzetben az eredményesség? Most dől el, hogy valójában mennyire hatékonyak a módszereink, folyamataink? Többek között ezeket a kérdéseket boncolgattuk
Vida Tiborral, a vállalat egyik fejlesztési vezetőjével – természetesen online.
IThon.info: Lehetnek olyan olvasók, akik ebben a formában most találkoznak először a céggel: mit kell tudni a Quest | One Identity – ről, mik a legfontosabb termékeitek?
Vida Tibor: A cég 2018 óta van az amerikai Quest Software One Identity üzletágának tulajdonában. Elődünk, a Balabit neve bizonyára sokak számára ismerősen cseng. Termékportfóliónk a jogosultság – és hozzáférés kezeléshez kapcsolódik. A Linux-al dolgozóknak minden bizonnyal nem újdonság syslog-ng termékünk, amely a számítógépes naplófájlok összegyűjtésére, a bennük való keresésre és tárolásra ad teljeskörű megoldást. Biztonsági fejlesztéseink továbbá lefedik a jogosultság szabályozást, a hozzáférés kezelést és a kiemelt jogosultsággal rendelkező felhasználók menedzsmentjét is.
IThon.info: A biztonság világjárvány idején sokkal tágabb értelmezést kap, mint az átlagos hétköznapokban. Nálatok hogyan csapódik le ez a mindennapi működésetek során, legyen szó akár az ügyfelekről, akár a kollégákról?
Vida Tibor: Valóban, az IT-biztonság általában minden válságban felértékelődik. Aki korábban esetleg kevésbé érezte úgy, hogy mélyebben foglalkoznia kellene ezzel a témával, most az is tudatosabban kezeli a kérdést. Így kiemelten fontos számunkra, hogy jelen körülmények között is megfelelően és maximális hatékonysággal tudjunk válaszolni ügyfeleink igényeire. Vállalatunknak azonban a biztonság sokkal többet jelent. Ahhoz ugyanis, hogy ezeket a célokat elérjük, ugyanilyen fontosnak tartjuk azt, hogy kollégáink is biztonságban érezzék magukat, motivációjuk ne csorbuljon. Éppen ezért szinte rögtön a vírus hazai megjelenését követően lehetővé tettük, hogy aki szeretne, dolgozhasson otthonról. Majd egy hétre rá mindkét telephelyen kötelezően bevezettük a home office-t, tehát Budapesten és Veszprémben egyaránt. Emellett a teljes Quest-en belül a világ összes pontján elrendelték az otthoni munkavégzést.
IThon.info: Milyen kihívásokkal találkoztatok a távoli munkára való átállásban, és hogyan sikerült ezeket kezelni?
Vida Tibor: Az egyik legérdekesebb tapasztalat, hogy a nehézségek sokszor nem ott merülnek fel, ahol leginkább számítunk rá.☺ A technikai átállás kapcsán például azt gondoltuk, hogy sokkal több kellemetlenséggel jár majd. Kezdetben voltak olyan félelmeink, hogy az infrastruktúra esetleg nem fogja tudni tartani a lépést a megváltozott követelményekkel, végül teljesen zökkenőmentesen zajlott a váltás. Az első hetekben még azt is biztosítottuk azoknak a kollégáknak, akik esetleg nem tudták kialakítani otthoni munkaállomásaikat, hogy meghatározott időpontokban bemehessenek az irodába, és vihessenek haza ergonómiai széket, vagy több monitort. Persze időközben voltak olyan helyzetek, amikor mégis jó lett volna, ha csak át kell sétálni a szomszéd szobába az IT support-hoz (például, amikor egyik munkatársunk vízzel leöntötte billentyűzetét). De ezek a szituációk is jól kezelhetők egy kis rugalmassággal - példánknál maradva futárszolgálat bevonásával. Mivel a 25 fős veszprémi irodával ezt megelőzően is többnyire online kapcsolattartással dolgoztunk együtt, igazán nagy változást a velük való együttműködésben mindez nem jelentett.
IThon.info: A technikai átállás mellett hogyan zajlott a minden bizonnyal sokkal összetettebb feladat, a kollégák esetleges bizonytalanságának kezelése?
Vida Tibor: A home office egész cégre való bevezetése után valóban érthető módon sokakban felmerült a kérdés, hogy vajon szükség lesz-e mindenki munkájára a jövőben. A toborzás ideiglenes befagyasztása még inkább fokozta az aggályokat. Amikor azonban pár hét után egyértelműen látszott, hogy az üzleti eredmények továbbra is pozitívan alakulnak, két dolog történt: egyrészt az új kollégák keresésének újraindítása, ha jóval visszafogottabb ütemben is, másrészt a stabil működés egyértelmű kommunikálása. Amikor aztán – egyelőre virtuálisan - valójában meg is jelent az első új kolléga, a félelmek szinte teljesen eltűntek. Rendkívül fontosnak tartottuk, hogy az akár szavak szintjén megnyilvánuló kétséget komolyan vegyük, és arra megnyugtató választ adjunk.
IThon.info: Mennyire volt nehéz a toborzási-kiválasztási folyamatot az online térbe helyezni?
Vida Tibor: Technikailag semmiképpen nem. Azonban a máskor oly triviálisnak tűnő kérdések néha feladták a leckét: hogyan lesz az új munkatársnak munkaszerződése, hogyan jut géphez? Mindaz, ami máskor természetes volt, hirtelen kreativitást és szervezést kívánt. A másik dolog, amit meg kellett szokni, hogy egy online beszélgetésben bizony nem egyértelmű megítélni egy-egy személyiségjegyet. Mindezt azért fontos kiemelni, mert nálunk a szakmai profizmus mellett ugyanannyit számít, hogy valaki ténylegesen be tudna-e illeszkedni a kultúránkba. Ez egy olyan kérdés, amiben nem engedünk. Az online interjúk során sokkal nagyobb tudatosságot és odafigyelést igényel ezen kompetenciák beazonosítása, egészen egyszerűen jobban „észnél kell lenni”.
IThon.info: Az új munkatársak online módon való beilleszkedése szintén nem magától értetődő, ráadásul sok minden múlik a sikerességén. Hogyan lehet úgy alakítani a folyamatot, hogy a virtuális térben is elérje a célját?
Vida Tibor: Fontos, hogy tudatosan, tervezetten építsük fel az onboardingot, fokozottan igaz ez a jelenlegi helyzetben. Annak érdekében, hogy a lehető leghatékonyabbak legyünk, amit csak lehet, videókonferencián keresztül oldottunk meg, véletlenül sem telefonon. Azt tapasztaltuk, hogy teljesen más hatása van annak, ha látjuk is az illetőt, nem csak halljuk. Egy új kolléga esetében a csapatba való illeszkedés miatt ez kritikus kérdés. A technikai megoldásokon túl azonban van valami, amit semmi nem pótolhat egy új kolléga érkezése során: az összeszokott, támogató csapatot. Hiába nézzük egymást akár hosszú napokon át a képernyőn keresztül, segítő légkör, nyitottság, csapatszellem nélkül mindez nem ér semmit. Kialakított fejlesztési kultúránk többek között éppen ezeket helyezi középpontba.
IThon.info: Mit jelent mindez a gyakorlatban?
Vida Tibor: A többnyire 7-8 fős agilis csapataink nagyfokú autonómiával rendelkeznek, ahol a saját termékeink fejlesztési ütemét az ügyfelek igényei és a csapatok kapacitása együttesen határozzák meg. Mivel az optimumra törekszünk, így el tudjuk kerülni az időnyomást. Mindennek az eredménye az átlagnál magasabb bizalmi szint a teljes vállalatra vonatkozóan. A termékek komplexitása rendkívül magas szintű szakmaiságot feltételez, ahol a siker egyik kulcsa a közösségi szellem. Persze a csapatépítéseknek, közös programoknak az online térben közel sem olyan a hangulatuk, mint élőben, de jelenleg az is sokat számít, hogy ezeket a szokásokat most is igyekszünk megtartani. Megtalálható a morning cafe, a team lunch, de még az esti sörözés is virtuálisan a csapatok között.
IThon.info: Vezetőként sokan szembesültek az elmúlt hetekben azzal, hogy más megközelítést kíván egy olyan helyzet, amikor a teljes csapat otthonról dolgozik. Melyek a legfőbb kihívások, egyúttal mik a legfontosabb tanulságok, amelyeket fejlesztési vezetőként megfogalmaznál?
Vida Tibor: A vezetői radarnak valóban érzékenyebben kell működnie, jobban figyelni kell az apróbb jelekre. Míg az irodai munka során sokkal könnyebb felismerni azokat a viselkedésformákat, akár szófordulatokat, amelyek a megszokottól eltérőek, az online térben ez közel sem olyan egyszerű. A konyhában elkezdett kötetlen beszélgetéseket nem feltétlen pótolja a virtuális kávézás. Ebből az következik, hogy a korábbiaknál jóval nagyobb szükség van a bizalmi légkörre, azonban jóval nehezebb azt megteremteni. Az emberek sokkal inkább hajlamosak formálisan viselkedni egy-egy videochat-ben, amit vezetőként tudni kell feloldani. Az ebbe fektetett idő és energia azonban hosszabb távon is megtérül.
IThon.info: Ha megtérülésről beszélünk, nem mehetünk el mellette: az elmúlt csaknem három hónap tapasztalatai alapján milyen következtés vonható le fejlesztő csapataitok hatékonyságára nézve?
Vida Tibor: Jelenleg azt látjuk, hogy a hatékonyság nem csökkent, nem is stagnál, hanem nőtt a legtöbb csapatban. Természetesen ez részben annak is köszönhető, hogy még mindenki tanulja ezt a működési formát, így most leginkább vissza kell fogni a csapatokat, hogy ne vállalják túl magukat. Kollégáink erősebb felelősséget éreznek abban, hogy jobban odategyék magukat a közös sikerért, és ebben a mentalitásban az erős szociális kapcsolatoknak oroszlánrésze van. A növekedés mögött rejlő okokat viszont nem is olyan egyszerű számszerű tényezőkkel leképezni. Sokkal inkább szerepe van benne mindannak, amiket már érintettünk: a kollégáink, vezetőink hozzáállásának, a csapatlégkörnek.
IThon.info: Miben érhető tetten leginkább a hatékonyság növekedése?
Vida Tibor: Az összes olyan feladatot, amit előre megterveztünk, gyorsabban csinálták meg a kollégák, mint vártuk. A lefejlesztett feladatok száma így nem várt módon átmenetileg nőtt a csapatok többségében. Sok esetben ez azért történt, mert a közös meetingek szervezése és lebonyolítása nehezebbé vált, és ezért sokan a saját egyéni feladataikra koncentráltak jobban, szántak több időt azokra, így gyorsabban elkészültek velük. Sok munkatársunknál felmerült az a probléma, hogy napi 8 óránál több időt szentelnek a munkának, erre most a szokásosnál jobban oda kell figyelnünk, és többeket vissza kell fognunk, hogy megmaradjon a munka - magánélet egészséges egyensúlya.
IThon.info: Ez azt jelenti, hogy a járványhelyzet elmúlta után akár az is elképzelhető, hogy az otthoni munkavégzés lesz a jellemző a cégnél?
Vida Tibor: Talán logikus lenne ezt a következtetést levonni, mi azonban éppen ezzel ellentétes állásponton vagyunk. Amint lehetőség lesz rá, hogy ismét az irodában folyjon a munka, biztosan vissza fogunk állni a nagyrészt irodai működésre. Ugyanis pont a fizikai közösség tette lehetővé, hogy összetartó csapatot építsünk, amiből semmiképp nem engedünk a jövőben sem. A most tapasztalható hatékony munka ellenére hiszünk abban, hogy a csapatmunka élőben működik a legjobban. Világszinten a Quest, One Identity üzletágán belül a teljes fejlesztői létszám egyharmada hazánkban található, így különösen nagy a felelősségünk a gördülékeny, magas színvonalú munka tekintetében.
IThon.info: Ha már a jövőről beszélünk, mi várható középtávon bővülés tekintetében a cégnél?
Vida Tibor: Bár a jelenlegi növekedés megfontolt, de biztosra vehető, hogy középtávon jelentős bővülésre lehet nálunk számítani, elsősorban C# irányban. Vezetőink nap mint nap azon dolgoznak, hogy a vállalat jelen körülmények között még inkább biztos pont legyen kollégáink életében, ez pedig az új munkatársak számára is előremutató és vonzó lehet.
IThon.info: Ha egy mondatban kellene összefoglalnod, hogy a Quest | One Identity-nél mitől lett sikeres az otthoni munkavégzés, mit emelnél ki?
Vida Tibor: Odafigyelés, összeszokott csapat, bizalom.
Bár sok kihívást hordoz magában az a helyzet, amikor egyik napról a másikra kell egy olyan cég működését az online térbe terelni, ahol korábban az irodában végzett munka volt a megszokott, semmiképp nem lehetetlen a küldetés. Sőt, még azt is el lehet érni, hogy az elvégzett feladatok számában is megmutatkozzon egy olyan pozitív hatás, amire kezdetben talán senki nem számított.
A Quest | One Identity példája tökéletesen szemléleti, hogy csak akkor lehet sikeres a home office-ra alapuló munka, ha a valódi csapatmunka, az egymás iránti tisztelet és bizalom, a vezetők felelősségteljes fellépése áthatja a mindennapokat. Remote munkavégzéstől függetlenül.
Felkeltettük érdeklődésedet? Szívesen lennél a munkatársuk? Nézd meg aktuális pozícióikat!