Mi lenne, ha az okoseszköz nem csak a problémát jelentené, de a megoldást is magában hordozná?
Kovács-Bernárdt Tamás, a TrueMotion hazai operatív igazgatója és Takácsy Balázs, a cég fejlesztési vezetője meséltek céljaikról, termékeikről, működésükről.
Hét éve az MIT sikeres elvégzése után pár bostoni szakember előtt az a cél lebegett, hogy növeljék a vezetésbiztonságot. A hogyan és miként ekkor még nem volt teljesen világos, a motivációjuk azonban egyértelmű volt. A csapat első évei a kísérletezésről szóltak, egy városi parkolóban végeztek különböző teszteket, míg végül egy nagy biztosítótársaság felfigyelt tevékenységükre. Ezt követően indult be igazán fejlődésük, a biztosítók ugyanis szeretik pontosan felmérni az ügyfeleikhez köthető kockázati szinteket: ha minél pontosabb paraméterek alapján tudják ezt megtenni, saját pénzügyi rizikójukat csökkentik. A romló baleseti statisztikák szintén hozzájárultak mindehhez: a tengerentúlon volt olyan év, hogy az ügyfelek által befizetett biztosítási összegek nem fedezték a kárkifizetéseket, ami igencsak fájó pont volt. Nem csoda tehát, hogy a TrueMotion alapjaiban változtatta meg a piacot, és mára már Észak-Amerikán kívül az öreg kontinensen is terjeszkednek: Budapesten 2,5 éve építkezik a vállalat, emellett Olaszországban is van szatellit irodájuk.
Az emberek 91%-ának zsebében ott lapul az életmentő megoldás
A mobiltelefon problémaforrás helyett a megoldást szállítja a TrueMotion által: a vezetés teljes folyamatában szenzorként működik az eszköz, az így összegyűjtött adatok pedig továbbításra kerülnek a felhőben futó backendre, majd gépi tanulás segítségével kielemzik őket. Ma már az okostelefonok különböző szenzorokkal vannak felszerelve (pl. giroszkóp, magnetométer, gyorsulásmérő), így ezekre a kezdetektől építeni lehetett. A TrueMotion legelső megoldása (TruePricing) a usage-based insurance (UBI) koncepciót fedi le, azaz minél biztonságosabban vezet valaki, annál alacsonyabb lesz a biztosítási díja. Segítségével mérni lehet a megtett távolságot, a gyorsulási-lassulási paramétereket, a gyorshajtást, nem utolsó sorban pedig a vezetés közbeni mobilhasználatot is. A megfelelő algoritmusokat futtatva az így kinyert adatok alapján a vezetőkhöz egy pontszám rendelhető, amely lényegében a vezetési szokásokat képezi le. Amennyiben ez a megfelelő kategóriába esik, a biztosítók jelentős díjkedvezményt adnak az adott ügyfélnek. Ehhez kapcsolódva a TrueGrowth funkció lehetővé teszi a biztosítási ajánlatok testreszabását a vezetési stílus alapján - még azt megelőzően, hogy valakiből ügyfél válna. Az alapterméket a 20 legnagyobb amerikai biztosítótársaság közül 11 vette meg, további lökést adva a vállalat fejlődésének. Másik megoldásuk a balesetérzékelés és kárkezelés köré csoportosul (TrueClaims). Az ebben az esetben is szenzorként működő mobiltelefon érzékeli a baleseteket, az applikáción keresztül pedig jelezni lehet, hogyha autómentőre, vontatóra, mentőre van szükség (Crash Assist funkció). Ha valaki nem válaszol a balesetet követően, automatikusan mentő érkezik hozzá. A megoldás további előnye, hogy mivel a baleset körülményei rögzítésre kerülnek, nem kell a sérülteket minden esetben kikérdezni. Ez súlyos vagy életveszélyes sebesülés esetén akár életmentősegítség is lehet. Biztosítói szempontból mindemellett óriási hozzáadott érték, hogy az adatok révén tisztázottak a körülmények, ezáltal a felelősség kérdése is, akár egy telefonhívás alapján eldönthető, hogy egy adott kárigény jogos-e. A Claims Assist funkció lehetővé teszi a kárbejelentő adatlap kitöltését is, ezáltal megkönnyítve és segítve a kárrendezés munkáját. Jelenleg két társaságon keresztül elérhető ez a termék, a cél természetesen a minél szélesebb körben való elterjedtség. A jó vezetést jutalmazó termékük díjazza a biztonságos vezetést, ennek elismeréseként nyereményeket sorsolnak ki azok között, akiknek egy bizonyos szintet sikerült elérniük (pl. Amazon ajándékkártya).Természetesen a játékosságról sem feledkeztek meg a cégnél: az egyik ingyenes appjukban a barátok láthatják egymás elért pontszámát, és “versenghetnek”, hogy melyikük a jobb és biztonságosabban vezető sofőr. A családoknak szóló funkcióval pedig nem csak a szülők követhetik, hogy hogyan vezetnek a gyerekek, de a fiatalabbak is ellenőrizhetik szüleiket, így kiderülhet, ki a legügyesebb a családban!A mindennapokban a scrum és a kanban testreszabott elemeit alkalmazzák. A vállalat számára mindezen elvek a folyamatos tanulást, fejlődést, a töretlen értékszállítást jelentik. Rengeteget tanulnak a múltból, figyelik, hogy mi működik, mi nem, és tudatosan reagálnak adott helyzetekre. Emellett projektmenedzsment szempontjából is meg kell találniuk a közös nevezőt a nagy biztosítótársaságok lassúbb és egy startup pörgős működése között.
Adatvezérelt fejlesztéssel a felelősebb vezetési kultúráért
Bár sokan zászlajukra tűzték a “mobile first” metódus követését, a valóságban kevesebben dolgoznak valóban eszerint. Nem így a TrueMotion-nál, ahol az összes termék mobilra épül.A vállalatnál mindent áthat a machine learning, minden fejlesztés adatvezérelt. Hogy honnan érkezik a rengeteg adat? Éppen ez jelenti az egyik legnagyobb kihívást! Közel sem egyszerű ugyanis a feladat, nem csak az adatmennyiséget, de azok megfelelő felhasználását tekintve sem. A biztosítói szektorban is igaz, hogy a társaságok 20%-a lefedi az elérhető piac nagyjából 80%-át, a TrueMotion ügyfelei közül pedig hat az amerikai TOP10 biztosítóból kerül ki. Mindez nagyon erős bázist jelent az adatokhoz való hozzáféréshez.A TrueMotion minél hamarabb akar minél több megbízható adatot gyűjteni, ezért saját forrásból is gyűjt és dolgoz fel valódi baleseti adatokat. A növekvő felhasználói bázis már azt is lehetővé teszi, hogy saját baleseti adatokat gyűjtsenek a telefon összes szenzorával. Ezt egyeztetik a sofőr visszajelzéseivel, ami alapján ellenőrizni tudják, hogy helyesen címkézik-e az adatokat.A vállalat nem titkolt célja, hogy a lehető legtöbb vezetőhöz eljussanak, és jó irányba befolyásolják az emberek életét: alkalmazásaik segítségével arra próbálják tanítani a felhasználókat, hogy hogyan tudnak tudatosan biztonságosabban vezetni. Emellett a biztosítók és ügyfeleik közötti kapcsolatot is igyekeznek pozitív irányba terelni. Felmérések szerint átlagosan kilenc percet foglalkozik a biztosított a biztosítóval – feltéve, hogy nem következik be biztosítási esemény. Ennyi időbe telik ugyanis, amíg több ajánlat közül valaki kiválasztja a számára legkedvezőbbet. Ebben a rendszerben próbál a TrueMotion egy kétoldalú kommunikációs csatornát kialakítani, ami túlmutat a kárbejelentések intézésén, interaktívabbá teszi a teljes ügyfél-életciklust.A csaknem 160 fős vállalatnál olyan kollégák dolgoznak, akik maximálisan azonosulnak a cég küldetéstudatával, mindennapi motivációjuk visszavezethető a tenni, illetve segíteni akarásra. Munkájuk, illetve annak eredménye kézzelfogható: a megmentett életekben mérhető. Fejlesztőik nap mint nap azon fáradoznak, hogy a világban kevesebb haláleset legyen az utakon.Hogyan kapcsolódik mindehhez a 37 fős budapesti csapat? Miért döntött egy amerikai székhelyű cég Magyarország mellett? Hogyan telnek a fejlesztő kollégák mindennapjai? És a legfontosabb: hogyan lehet valaki a csapat tagja?Kövesd oldalunkat, hamarosan a fentiekre is választ kapsz!
A jelen adatkezelési tájékoztató (a továbbiakban: „Tájékoztató”) célja, hogy az Adatkezelő jogszabályi kötelezettségének eleget téve jelen Tájékoztató keretében tömör, átlátható és közérthető formában tájékoztassa Önt, és a weboldal látogatóit (a továbbiakban: „Felhasználó”) az Adatkezelő által üzemeltetett https://itmap.hu weboldallal (a továbbiakban: „Weboldal”) összefüggésben
kezelt személyes adatokról;
a tervezet adatkezelés céljáról és jogalapjáról;
a személyes adatok forrásáról és címzettjeiről;
az adatok esetleges továbbításáról;
az adatkezelés időtartamáról; valamint
az érintetteket (Felhasználókat) megillető információs önrendelkezési jogok gyakorlásának módjáról és lehetőségeiről. (jelen Tájékoztató X. és XI. fejezete)
A Weboldal megtekintése személyes adatok megadása nélkül is lehetséges bárki számára.