Az SSC-k hazai jelentőségét a Nemzeti Befektetési Ügynökség adatai is alátámasztják: jelenleg Magyarországon már több mint 100 vállalat működtet ügyfélszolgálati, pénzügyi, HR, IT vagy éppen marketing szolgáltató központot, amelyek nagyjából 42 000 főt foglalkoztatnak Budapest mellett leginkább Debrecenben, Pécsett, Székesfehérváron, Szegeden, Miskolcon és Nyíregyházán.
Trendek a szolgáltatóközpontokban
A felmérés eredményei alapján várhatóan erősödik majd a központi funkcionális irányítás, emellet komplexebb tevékenységek jellemzik majd az SSC-ket az értékteremtés érdekében. A kiélezett munkaerőpiaci helyzetben komoly kihívást jelent majd a tehetséges dolgozók toborzása és megtartása is, ezért a munkáltatói márkaépítés is előre léphet a fontossági sorrendben, bár a felmérés szerint a hazai SSC-k körében már felismerték az employer branding fontosságát. Várható a szektor további bővülése is, hiszen a megkérdezettek elégedettek az itteni körülményekkel, ráadásul a legtöbbjük ismét Magyarországot választaná, ami bíztató visszajelzés.
A legtöbb SSC egyre inkább nemzetközi szinten működik, határoktól függetlenül toborozza munkatársait, akiknek nemzetközi karrierlehetőségeket nyújt, a felmérés eredményei szerint pedig ez a trend is tovább erősödik majd. Emellett a megszokottól eltérő munkavégzési formákkal, a “168 órás” koncepcióval, valamint a virtuális munkacsoportok kialakításával egyre inkább a jövő munkahelyeiként tekinthetünk majd az SSC-kre, ahol az Y-generáció tagjai egyre nagyobb számban képviseltetik magukat, így az ő speciális szükségleteik kielégítése is egyre fontosabb lesz az utánpótlás biztosításához. Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy bár magasan kvalifikált, jó képességű fiatalokról van szó, nem specializált tudásuk miatt az SSC-knek saját oktatási programokra is szükségük van.
Automatizáció a szolgáltatóközpontokban
A fentiek mellett a trendek között szerepel a magas szintű automatizáció is: az SSC-szektor úttörő lehet a robotikai folyamatok alkalmazása terén, ahogy az is mindenképpen beszédes, hogy számos ilyen központ már most saját robotikai szoftverrel rendelkezik. Az automatizáció új horizontokat nyit meg, amely segítségével, a hatékonyság növelésével, a minőség fejlesztésével és a munkavállalók átcsoportosításával a szolgáltató központok magasabb értéket nyújtanak. Bár az a veszély egyelőre nem fenyeget, hogy az SSC-k által foglalkoztatott munkavállalókat robotokkal helyettesítsék, mindenképpen fontos lehet ezt a tényezőt is figyelembe venni, de egyes területek és szerepek megszűnnek, vagy átrendeződnek. Ha valaki hosszabb távon is ilyen típusú munkahelyen tervezi a jövőjét, érdemes átgondolni, hogy milyen készségek fejlesztésével érhető el, hogy a folyamatosan fejlődő robotika hosszú távon se sodorja veszélybe az SSC-kben dolgozó emberek munkalehetőségeit.