Lassan nyitnak a hazai cégek a Big Data felé

Adattárházak Olvasási idő:1 perc

Big Data

A Business Intelligence és a Big Data a világon a legdinamikusabban fejlődő digitális irányzatok közé tartoznak. Napról napra temérdek adatot rögzítenek okostelefonjaink, autónk, óránk, intelligens otthon rendszerünk. Ezt a hatalmas adatmennyiséget nem csak rögzíteni, de értelmezni is kell. Az előállított statisztikák használatával adatvezérelt döntéseket hozhatunk akár magánszemélyként, akár az üzleti szférában, viszont hazánkban meglehetősen lassan haladunk efelé az ágazat felé.

Fekete Anett, a DXC Technology BI & Analytics Team Lead-je, Vágó Zoltán Architect, és Prauda Zoltán Fejlesztő mesélt nekünk arról, hogy tapasztalatuk szerint hazánkban hogyan alakul a Big Data trendek felé való nyitás az üzleti szférában.

Milyen előnyei vannak a Big Data alkalmazásának az üzleti életben?

Prauda Zoltán: A piaci helyzet eléggé kiélezett szinte minden iparágban, ezért ezeknek a technológiáknak az alkalmazásával a cégek potenciális előnyhöz juthatnak. Akár marketing téren is rengeteg információt megtudhatnak a vásárlókról, és a nekik megfelelő módon tudják továbbfejleszteni termékeiket, vagy termékpalettájukat.

Ha már egy cégnél különböző ügyfélkezelési rendszerekben, a marketing csatornákban, vagy bármilyen más adatbázisban több éves adat halmozódott fel, akkor érdemes elindulni a Big Data felé. Visszamenőleg nagyon nehéz ezeket az adathalmazokat elemezni, és egy idő után már egy Excel táblázat és annak a függvényei nem lesznek elegendőek egy-egy kimutatás elkészítésére, vagy egy döntés meghozatalának támogatására.

Hogyan alakul a Big Data helyzete hazánkban?

Vágó Zoltán: Főleg a nagyvállalatok kezdtek el a témával foglalkozni, mert nekik több erőforrásuk és lehetőségük van erre. Ők meg tudnak finanszírozni egy olyan projektet, ami nem hoz azonnali üzleti hasznot. De én azt látom, hogy az a céljuk, hogy meglássák, és megértsék, hogy milyen technológiai lehetőségeik vannak, és milyen módszerrel lehet az adatból az információt elővarázsolni.

Fekete Anett: Szerintem a magyarországi vállalatok kevésbé használják ki ezt a lehetőséget, mint amennyire már az a rendelkezésükre áll. Most már azért lehet látni a jeleket arra, hogy elindult az ehhez hasonló gondolkodásmód felé való elmozdulás, de azt kell, hogy mondjam, hogy még mindig gyerekcipőben jár ez a folyamat.

A DXC kollégáival készített interjú során kiderült, hogy hazánkban a vállalatok még meglehetősen lassan nyitnak a Big Data technológia felé. Ennek oka leginkább az új megoldásoktól való ódzkodás, a rendelkezésre álló erőforrások hiánya – leginkább KKV-k esetén -, illetve az adatvezérelt döntéstámogatás-szemlélet hiánya. De ami késik, nem múlik, hiszen egyre csak növekszik az elégedett nagyvállalatok száma, akik innovációs módszereikkel megtöbbszörözték hatékonyságukat, ami biztosan ösztönözni fogja konkurenseiket is a piaci előny megszerzése érdekében.