A vezetés közbeni telefonhasználat emberéleteket követel! Hogyan akadályozhatod meg fejlesztőként?

Egyéb Olvasási idő:4 perc

mobilhasználat

Mi lenne, ha az okoseszköz nem csak a problémát jelentené, de a megoldást is magában hordozná?

Kovács-Bernárdt Tamás, a TrueMotion hazai operatív igazgatója és Takácsy Balázs, a cég fejlesztési vezetője meséltek céljaikról, termékeikről, működésükről.

mobilhasználat

Hét éve az MIT sikeres elvégzése után pár bostoni szakember előtt az a cél lebegett, hogy növeljék a vezetésbiztonságot. A hogyan és miként ekkor még nem volt teljesen világos, a motivációjuk azonban egyértelmű volt. A csapat első évei a kísérletezésről szóltak, egy városi parkolóban végeztek különböző teszteket, míg végül egy nagy biztosítótársaság felfigyelt tevékenységükre. Ezt követően indult be igazán fejlődésük, a biztosítók ugyanis szeretik pontosan felmérni az ügyfeleikhez köthető kockázati szinteket: ha minél pontosabb paraméterek alapján tudják ezt megtenni, saját pénzügyi rizikójukat csökkentik. A romló baleseti statisztikák szintén hozzájárultak mindehhez: a tengerentúlon volt olyan év, hogy az ügyfelek által befizetett biztosítási összegek nem fedezték a kárkifizetéseket, ami igencsak fájó pont volt. Nem csoda tehát, hogy a TrueMotion alapjaiban változtatta meg a piacot, és mára már Észak-Amerikán kívül az öreg kontinensen is terjeszkednek: Budapesten 2,5 éve építkezik a vállalat, emellett Olaszországban is van szatellit irodájuk.

Az emberek 91%-ának zsebében ott lapul az életmentő megoldás

A mobiltelefon problémaforrás helyett a megoldást szállítja a TrueMotion által: a vezetés teljes folyamatában szenzorként működik az eszköz, az így összegyűjtött adatok pedig továbbításra kerülnek a felhőben futó backendre, majd gépi tanulás segítségével kielemzik őket. Ma már az okostelefonok különböző szenzorokkal vannak felszerelve (pl. giroszkóp, magnetométer, gyorsulásmérő), így ezekre a kezdetektől építeni lehetett. 

mobilhasználat

A TrueMotion legelső megoldása (TruePricing) a usage-based insurance (UBI) koncepciót fedi le, azaz  minél biztonságosabban vezet valaki, annál alacsonyabb lesz a biztosítási díja. Segítségével mérni lehet a megtett távolságot, a gyorsulási-lassulási paramétereket, a gyorshajtást, nem utolsó sorban pedig a vezetés közbeni mobilhasználatot is. A megfelelő algoritmusokat futtatva az így kinyert adatok alapján a vezetőkhöz egy pontszám rendelhető, amely lényegében a vezetési szokásokat képezi le. Amennyiben ez a megfelelő kategóriába esik, a biztosítók jelentős díjkedvezményt adnak az adott ügyfélnek. Ehhez kapcsolódva a TrueGrowth funkció lehetővé teszi a biztosítási ajánlatok testreszabását a vezetési stílus alapján – még azt megelőzően, hogy valakiből ügyfél válna. Az alapterméket a 20 legnagyobb amerikai biztosítótársaság közül 11 vette meg, további lökést adva a vállalat fejlődésének. 

Másik megoldásuk a balesetérzékelés és kárkezelés köré csoportosul (TrueClaims). Az ebben az esetben is szenzorként működő mobiltelefon érzékeli a baleseteket, az applikáción keresztül pedig jelezni lehet, hogyha autómentőre, vontatóra, mentőre van szükség (Crash Assist funkció). Ha valaki nem válaszol a balesetet követően, automatikusan mentő érkezik hozzá. A megoldás további előnye, hogy mivel a baleset körülményei rögzítésre kerülnek, nem kell a sérülteket minden esetben kikérdezni. Ez súlyos vagy életveszélyes sebesülés esetén akár életmentő segítség is lehet. Biztosítói szempontból mindemellett óriási hozzáadott érték, hogy az adatok révén tisztázottak a körülmények, ezáltal a felelősség kérdése is, akár egy telefonhívás alapján eldönthető, hogy egy adott kárigény jogos-e. A Claims Assist funkció lehetővé teszi a kárbejelentő adatlap kitöltését is, ezáltal megkönnyítve és segítve a kárrendezés munkáját. Jelenleg két társaságon keresztül elérhető ez a termék, a cél természetesen a minél szélesebb körben való elterjedtség. 

A jó vezetést jutalmazó termékük díjazza a biztonságos vezetést, ennek elismeréseként nyereményeket sorsolnak ki azok között, akiknek egy bizonyos szintet sikerült elérniük (pl. Amazon ajándékkártya).

Természetesen a játékosságról sem feledkeztek meg a cégnél: az egyik ingyenes appjukban a barátok láthatják egymás elért pontszámát, és “versenghetnek”, hogy melyikük a jobb és biztonságosabban vezető sofőr. A családoknak szóló funkcióval pedig nem csak a szülők követhetik, hogy hogyan vezetnek a gyerekek, de a fiatalabbak is ellenőrizhetik szüleiket, így kiderülhet, ki a legügyesebb a családban!

A mindennapokban a scrum és a kanban testreszabott elemeit alkalmazzák. A vállalat számára mindezen elvek a folyamatos tanulást, fejlődést, a töretlen értékszállítást jelentik. Rengeteget tanulnak a múltból, figyelik, hogy mi működik, mi nem, és tudatosan reagálnak adott helyzetekre. Emellett projektmenedzsment szempontjából is meg kell találniuk a közös nevezőt a nagy biztosítótársaságok lassúbb és egy startup pörgős működése között.

Adatvezérelt fejlesztéssel a felelősebb vezetési kultúráért

mobilhasználat

Bár sokan zászlajukra tűzték a “mobile first” metódus követését, a valóságban kevesebben dolgoznak valóban eszerint. Nem így a TrueMotion-nál, ahol az összes termék mobilra épül.

A vállalatnál mindent áthat a machine learning, minden fejlesztés adatvezérelt. Hogy honnan érkezik a rengeteg adat? Éppen ez jelenti az egyik legnagyobb kihívást! Közel sem egyszerű ugyanis a feladat, nem csak az adatmennyiséget, de azok megfelelő felhasználását tekintve sem. A biztosítói szektorban is igaz, hogy a társaságok 20%-a lefedi az elérhető piac nagyjából 80%-át, a TrueMotion ügyfelei közül pedig hat az amerikai TOP10 biztosítóból kerül ki. Mindez nagyon erős bázist jelent az adatokhoz való hozzáféréshez.

A TrueMotion minél hamarabb akar minél több megbízható adatot gyűjteni, ezért saját forrásból is gyűjt és dolgoz fel valódi baleseti adatokat. A növekvő felhasználói bázis már azt is lehetővé teszi, hogy saját baleseti adatokat gyűjtsenek a telefon összes szenzorával. Ezt egyeztetik a sofőr visszajelzéseivel, ami alapján ellenőrizni tudják, hogy helyesen címkézik-e az adatokat.

A vállalat nem titkolt célja, hogy a lehető legtöbb vezetőhöz eljussanak, és jó irányba befolyásolják az emberek életét: alkalmazásaik segítségével arra próbálják tanítani a felhasználókat, hogy hogyan tudnak tudatosan biztonságosabban vezetni. Emellett a biztosítók és ügyfeleik közötti kapcsolatot is igyekeznek pozitív irányba terelni. Felmérések szerint átlagosan kilenc percet foglalkozik a biztosított a biztosítóval – feltéve, hogy nem következik be biztosítási esemény. Ennyi időbe telik ugyanis, amíg több ajánlat közül valaki kiválasztja a számára legkedvezőbbet. Ebben a rendszerben próbál a TrueMotion egy kétoldalú kommunikációs csatornát kialakítani, ami túlmutat a kárbejelentések intézésén, interaktívabbá teszi a teljes ügyfél-életciklust.

A csaknem 160 fős vállalatnál olyan kollégák dolgoznak, akik maximálisan azonosulnak a cég küldetéstudatával, mindennapi motivációjuk visszavezethető a tenni, illetve segíteni akarásra. 

Munkájuk, illetve annak eredménye kézzelfogható: a megmentett életekben mérhető. Fejlesztőik nap mint nap azon fáradoznak, hogy a világban kevesebb haláleset legyen az utakon.

Hogyan kapcsolódik mindehhez a 37 fős budapesti csapat? Miért döntött egy amerikai székhelyű cég Magyarország mellett? Hogyan telnek a fejlesztő kollégák mindennapjai? És a legfontosabb: hogyan lehet valaki a csapat tagja?

Kövesd oldalunkat, hamarosan a fentiekre is választ kapsz!